Equinor melde denne veka at Trollvind vert for dyrt, og at dei legg havvindprosjektet på is.
– Vi kan ikkje kaste gode pengar etter prosjekt som ikkje møter grunnleggjande krav til lønnsemd, forklarte Equinor-sjef Pål Eitrheim.
Skrinlegginga har fått internasjonal merksemd, og Olje- og energidepartementet har karakterisert det som ein «trist nyheit».
På Stortinget har responsen vore mindre raus, symbolisert ved SV, Venstre og MDG som skuldar Equinor for å springe frå samfunnsansvaret sitt sjølv om dei «druknar i krigsprofitt frå Ukraina-krigen» (sjå under).
– Dette var enormt synd. Her kan det vere at vi må endre insentiva eller innføre ei elavgift på sokkelen, seier Kari Elisabeth Kaski (SV).
Kva er det som står på spel?
Då Trollvind vart lansert i fjor sommar, uttalte Equinor at prosjektet var lønnsamt i seg sjølv, og at det ikkje var behov for subsidiar. Målet var at produksjonen skulle starte i 2027.
Trollvind har derfor vore rekna som ein lakmustest på havvindsatsinga og ein spydspiss i det grøne skiftet, som i sin tur skal bidra til at Noreg når klimamåla sine.
Når Trollvind havarerer, er det derfor meir enn berre eit enkeltprosjekt som går over ende.
Innen 2030 skal Norge kutte minst 55 prosent av klimagassutslippene i forhold til 1990-nivå. Målet skal nås i samarbeid med EU. Innen 2050 skal 90-95 prosent av norske utslipp kuttes.
Dette betyr at vi må kutte utslipp i rekordfart. De siste ti årene har vi klart å kutte rundt 5 millioner tonn, de neste ti skal vi kutte rundt 25 millioner tonn.
Norge skal kutte utslipp på to måter, fordi utslippskildene kan deles i to:
Kvotepliktige utslipp: Dette er særlig utslipp fra industri og olje/gassplattformene. Utslippene er omfattet av EUs kvotesystem: For å slippe ut klimagasser må industrien kjøpe tillatelser (kvoter) i EU til den prisen kvotemarkedet bestemmer. Stadig høyere pris og færre kvoter skal tvinge frem utslippskutt der det er enklest å gjennomføre.
Ikke-kvotepliktige utslipp: Dette er klimagassutslipp fra blant annet transport, landbruk, avfall og oppvarming i bygg. Dette kalles ikke-kvotepliktig sektor fordi man ikke trenger kvoter for å slippe ut klimagasser. Hvordan Norge kan kutte utslippene i denne sektoren er beskrevet i fagrapporten «Klimakur 2030». Politikerne bestemmer hvilke av tiltakene fra rapporten som skal iverksettes.
Norge kan også kutte ikke-kvotepliktige utslipp ved å betale for utslippskutt i andre europeiske land. Regjeringen sier at de planlegger å klare målene uten å bruke denne muligheten, men den kan brukes hvis det blir «strengt nødvendig».
For Norge er utslippene i de to sektorene omtrent like store: I 2019 slapp de ut rundt 25 mill. tonn klimagasser hver.
Det kan bli politisk pinlig. En sannsynlig løsning er at Norge velger å betale for utslippskutt i andre land. Norge kan også bli ilagt sanksjoner dersom vi ikke når målene vi har avtalt med EU.
Norge skal jevnlig rapportere kutt til FN, i tråd med målene satt i Parisavtalen. Her er det ikke fastsatt noen sanksjoner for dem som ikke oppfyller forpliktelsene sine.
20,4 milliardar kroner frå felleskassa
NRK har vore i kontakt med fleire som seier at tilbakeslaga for Biozin-fabrikken i Åmli, karbonfangstanlegget på Klemetsrud og no Trollvind reiser grunnleggjande spørsmål om offentleg pengebruk og vegen vidare.
– Fellesnemnaren er at kostnadsveksten blir for stor. Det er beklageleg og bidreg til auka spenning mellom grøne vyar og økonomiske realitetar, seier Bjørn K. Haugland, som er administrerande direktør i klimainitiativet Skift.
Før jul uttalte olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) at havvind-satsinga helst bør betale for seg sjølv, og at han vil støtte utbyggjarane «med så lite pengar som mogleg».
Sidan har kostnadsoverslaga vakse for kvar utrekning.
Frå «forventa» 9 milliardar kroner og ein «maksgrense» på 15 milliardar kroner, til den siste analysen frå Vista og Guidehouse som seier at rekninga kan bli 36 prosent høgare – altså 20,4 milliardar kroner.
Oppdatering: Innretninga på differansekontraktane gjer at dette talet (20,4) i praksis blir endå høgare. Analysen frå Vista og Guidehouse legg ein reservasjonspris på 90 øre per kilowattime til grunn.
I eit innlegg i Dagens Næringsliv listar leiar for Energikommisjonen, Lars Sørgard, opp seks grunnar til at havvindsatsinga på norsk sokkel bør setjast på pause.
– Fleire titals milliardar i unødvendige subsidiar
– Mange forventar at prisane på havvind skal ned. Men fakta er at prisane aukar og at leveringstida går opp, seier Erling Ronglan i energiselskapet Ocean-Power, som satsar på CO₂-fangst og -lagring.
Spørsmålet om havvind-finansiering ligg no til behandling i energikomiteen, som skal gi ei innstilling til Stortinget 7. juni.
Ei utrekning på nettstaden Energi og Klima viser at havvind vil koste mellom 3,6 og 9,3 milliardar kroner i subsidiar kvart år.
– Det er stor fare for at norske skattebetalarar må betale titals milliardar i unødvendige subsidiar, seier Alfred Bjørlo (V).
Han seier det «renner pengar ut av statskassa» og beklagar seg over at Sørlige Nordsjø II blir bygd ut med envegskablar til Noreg i staden for «hybridkablar» til kontinentet, som ville sikra Noreg «flaskehalsinntekter».
– Regjeringa klarer på utruleg vis å gjere gull til gråstein. Medan andre land rundt Nordsjøen klarer å få havvind-utbygging til å gå raskt og lønnsamt, så er satsinga vår dyr, dårleg og langsam, seier Bjørlo.
– Vi treng krafta frå havvind
Jon Evang er fagsjef for havvind i Fornybar Noreg. Han seier til NRK at den auka inflasjonen gir høgare prisar, som i sin tur «rammar det grøne skiftet og energiomstillinga, så vel som alt anna».
– At den norske krona står lågt i kurs hjelper heller ikkje. Men vi treng framleis krafta frå havvind. Vi har ikkje andre realistiske alternativ hvis vi skal få nok kraft utover 2030-talet.
Han legg til støtteordninga som er vald (tosidig differansekontrakt) er «godt eigna for risikofordeling i denne typen prosjekt».
– Kor mykje det faktisk vil koste staten veit vi ikkje, det vil avhenge av faktisk straumpris etter oppstart. Støtteordninga kan også gi staten inntekter.
NRK forklarer
Hva er regjeringas satsing på havvind?
Hva er regjeringas satsing på havvind?
Hva er regjeringas satsing på havvind?
I februar ble det bestemt at Regjeringen åpner for utbygging av havvind i Nordsjøen.
Olje- og energidepartementet har sendt et forslag på høring til inndeling i utlysningsområde for både Utsira nord og Sørlige Nordsjø II.
Ved Utsira nord er det snakk om flytende havvind, mens vindturbiner i Sørlige Norsjø II vil være bunnfaste.
Hva er regjeringas satsing på havvind?
Hvor skal vindturbinene til havs stå?
Selv om området ved Sørlige Nordsjø II ligger helt på grensen mot Danmark så skal kraften bare kobles til Norge.
– Det handler om å sikre tilgang på ren og rimelig kraft. Det er situasjonen vi står i nå en påminnelse om, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap), da han la frem satsingen.
Hva er regjeringas satsing på havvind?
Når skal dette stå klart?
Støre anslår at de første vindmøllene til havs vil komme på siste halvdel av 2020-tallet.
Feltene vil kunne lyses ut høsten 2022. Auksjon skal være hovedmetoden.
Hva er regjeringas satsing på havvind?
Er alle enige i at dette er en god idé?
Satsingen har møtt motbør. Opposisjonen frykter at det ikke vil være lønnsomt og at skattebetalerne må ta risikoen. Dette fordi kraften ikke kobles på et europeisk marked.
Regjeringen er dermed blitt kritisert for at satsingen er avhengig av subsidier.