Hopp til innhold

Tankskiprederi må betale 235 millioner kroner etter «Helge Ingstad»-kollisjonen

Tankskiprederiet Twitt Navigation og staten har inngått forlik etter fregattkollisjonen i 2018. – En forsvinnende liten del av tapene, sier jusprofessor.

Innsiden av KNM "Helge Ingstad"

KOLLISJON: «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» i Hjeltefjorden i 2018. Fregatten ble totalskadd og senere hakket opp i småbiter.

Foto: Alexander Undrum Fathi/Sjøforsvaret

Twitt Navigation Ltd. må betale staten 235 millioner kroner, viser forliksavtalen som NRK har fått innsyn i.

Avtalen ble signert torsdag forrige uke, og innebærer at partene for all fremtid frikjenner de hverandre.

Helge Ingstad kostet i sin tid 4,3 milliarder kroner. I tillegg kostet forsøket på å berge fregatten 726 millioner kroner, ifølge Forsvaret. Det som er igjen av skipet skal selges som skrapmetall.

Summen staten får fra tankskiprederiet utgjør altså under 5 prosent av det staten har tapt. Men i en pressemelding skriver regjeringen at saken er avsluttet med et godt resultat for staten.

– Et godt resultat for staten kan være at de ikke får negativ oppmerksomhet, selv om de har bare fått dekket en forsvinnende liten del av de totale tapene, sier Erik Røsæg, professor i sjørett ved Universitetet i Oslo.

KNM Helge Ingstad under vann
Foto: Kystverket, Kystvakten/Forsvaret

Saksøkte hverandre etter skipskollisjon

Fregatten «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS» kolliderte i Hjeltefjorden i 2018.

Etter kollisjonen saksøkte staten tankskiprederiet Twitt Navigation Ltd. Det var de som eide skipet som fregatten kolliderte med i klart vær, morgenen 8. november 2018.

Tankskiprederiet svarte med å erklære seg frifunnet og mente at staten var ansvarlig for rederiets økonomiske tap.

Regjeringen opplyste om forliket i en kort pressemelding mandag morgen.

NRK har sendt flere spørsmål til Forsvarsdepartementet om saken, blant annet hvordan de begrunner påstanden om at forliket er et godt resultat for staten. De vil ikke kommentere forliket utover den korte pressemeldingen.

ULYKKE: Her kolliderer KNM «Helge Ingstad» og tankskipet «Sola TS».

Hadde satt av flere uker til rettssaken

Saken skulle egentlig opp i Hordaland tingrett 28. februar.

I forkant kranglet partene om hva rettssaken skulle handle om.

Der staten ville at retten kun skulle behandle det som skjedde forut for kollisjonen, fikk tankrederiet medhold i Høyesterett i at saken også skulle handle om alt som skjedde etter skipene kolliderte. Rett24 har tidligere omtalt saken.

Det var satt av 29 rettsdager for finne ut hvem som skyldte hvem penger for kostnader og opprydning etter kollisjonen.

Nå har partene altså kommet til en løsning.

Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig skulle representere Twitt Navigation i rettssaken.

Til NRK bekrefter de at det nå i stedet ble forlik.

– Utover det har vi ingen kommentar, sier advokat Øyvind Grøneng til NRK.

Les også Sjå video: Dette er alt som er igjen av KNM «Helge Ingstad»

Helge Instad blir til skrap

Andre Ingstad-rettssaken som er avblåst

Etter kollisjonen saksøkte staten også klasseselskapet DNV, som hadde godkjent fregatten. DNV ble saksøkt for 15 milliarder kroner. Men etter en rapport viste hva som gikk galt i det innledende forsøket på å redde krigsskipet like etter kollisjonen, trakk staten søksmålet.

Også der ble ikke det rettslige oppgjøret noe av.

Rapporten slo fast at Sjøforsvaret ikke hadde gitt besetningen «gode nok forutsetninger til å kunne håndtere scenariet de stod i ulykkesnatten».