Cruiseturismen har blitt en omstridt næring. Mens cruiseskipene ligger til havn, spyr de ut både klimagasser og skitten eksos.
I mai i fjor, vedtok Stortinget at bare turist- og cruiseskip som seiler på strøm eller hydrogen får lov å seile inn de viktigste norske turistfjordene i 2026.
Men cruisenæringen mener utslippskravene er urealistiske.
– Hadde vi vært en «svinenæring», ville vi ikke fått gjester
I dag inviterte Vestlandsrådet til nasjonal konferanse om cruiseturisme. Representanter for både cruise og annen turisme møttes i Bergen, og der var det snakk om både klimabelastningen og planene om vekst i cruisenæringen.
Om seks år vil krav om null utslipp føre til at nesten ingen av dagens cruiseskip får besøke verdensarvfjordene ved Flåm og Geiranger.
– Det gis et inntrykk av at det forurenser betydelig mer enn vi faktisk gjør, sier Sandra Diana Bratland, destinasjonsdirektør i cruiseselskapet Carnival Norway.
Bratland mener likevel at næringen har en stor jobb foran seg.
– Jeg er ikke interessert i å stå her og si at vi forurenser så lite at vi ikke trenger å tenke på det. Vi er interessert i å forbedre fotavtrykket vårt, og jobber hele tiden mot det.
Geir Kronbæck er direktør for Royal Caribbean Cruises i Norden. Han sier det brukes en ren form for energi om bord i deres cruiseskip.
– Hadde vi vært en «svinenæring», ville vi ikke fått gjester.
Kronbæck forteller at de bruker diesel med et rensesystem, som gjør at skipene overholder miljøkravene som er satt til cruiseindustrien.
– Det absolutte kravet på null drivhusgasser i en liten fjord redder ikke verden. Kan vi ikke helle prøve å jobbe med noe som redder et større fotavtrykk på et bredere perspektiv? Der kan Norge spille en aktiv rolle.
Sjøfartsdirektoratet ser på vedtaket
– Cruisenæringen har ikke annet valg enn å bli mer bærekraftig hvis vi skal nå de klimamålene som er helt nødvendig for å ivareta denne klodens interesser, sier statssekretær Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet.
I Geiranger kom det 63 cruiseskip i fjor. Bare to av de skipene innfrir utslippskravene som Stortinget gradvis skal innføre frem til 2026.
– Hvis vi skal ligge i Geiranger i åtte timer utslippsfritt og i tillegg seile ut utslippsfritt etterpå, så har jeg vanskelig for å se at bransjen kan seile inn i verdensarvfjordene i 2026, sier Bratland.
Men Hamar mener vedtaket om nullutslipp ikke vil sette en stopper for cruisenæringen.
– Sjøfartsdirektoratet gjør en jobb for oss nå med å finne ut hva dette vedtaket betyr i praksis. Så tror jeg ikke dette vil legge all cruisetrafikk brakk i norske fjorder.
Reiselivsdirektør Anders Nyland i Visit Bergen er stolt over at byen har det de kaller Norges strengeste anløpsregime når det gjelder utslipp.
– Cruise skal være velkommen til Bergen og til Vestlandet, men de skal være velkommen på våre premisser. Det er viktig. Hvis næringen ikke klarer å følge våre premisser, får næringen ta konsekvensen av det.