Hopp til innhold

Vaktsjefen om bord: – Jeg ble lurt av lyset

Vaktsjefen på KNM «Helge Ingstad» trodde han så lys fra land, men undersøkte det ikke nærmere.

ankesak helge ingstad

Vaktsjefen stiller i uniform i retten. Han jobber fortsatt i Forsvaret, men ikke som skipsfører. Han har grad som kapteinløytnant.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Han er iført uniform, og fortsatt ansatt i Forsvaret. Og han har en dom mot seg på 60 dagers betinget fengsel. Dommen ikke er rettskraftig, fordi saken er anket til Gulating lagmannsrett.

Vaktsjefen sto på brua da KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» i 2018. I lagmannsretten er han tydelig og bestemt. Han erkjenner at han gjorde en feilvurdering.

Fregatten Helge Ingstad krenger heftig i vannskorpen

Helge Ingstad før den sank helt under vann. Båten måtte kondemneres.

Foto: Kystvakten

Men han hadde feil situasjonsforståelse de fatale minuttene, er forklaringen. Systemsvikt og organisatoriske feil førte til at misforståelsen ikke ble korrigert.

Mot slutten av rettsdagen kunne tiltaltes forklaring begynne. Han har fått til sammen 14 timer av rettens tid.

Skjønte ikke at det var en båt

– Vi så et lyshav da vi nærmet oss Stureterminalen. Et objekt som vi da anslår er et fiskeoppdrett eller noe annet som ligger i tilknytning til havneanlegget, forklarer vaktsjefen i retten.

Les også 21 minutt i Hjeltefjorden: Slik skjedde fregattkollisjonen

Fregatt og tankskip kolliderte.

Han har med seg notater, og saken ligger langt tilbake i tid. Rettens administrator Elisabeth Deinboll ber likevel om at han forklarer seg fritt etter hukommelsen. Hun stiller stadige oppfølgingsspørsmål.

– Min oppfatning er at det var avklart at dette ikke var et objekt som skulle påvirke vår seilas. Vi mente det var en plattform eller noe som ikke oppførte seg som et fartøy, sier vaktsjefen.

– Så du gjorde ingen vurderinger av hvor langt fra land dette objektet lå? spør Deinboll.

– Nei, det stemmer.

ankesak helge ingstad

Videoavspilling av gjennomgang fra brua på en tilsvarende fregatt som KNM Helge Ingstad. Nansen-klassen – som er Forsvarets fem fregatter – er bygget i Spania og kostet 4.3 milliarder kroner for hver båt. Fire er i dag i drift.

Foto: John Inge Johansen / NRK

Vaktsjefen sier at han ble lurt av lyset fra «Sola TS». Dekkslysene på tankeren var på da fregatten kom i møte.

Alarmen gikk

– Det gikk en alarm på brua som indikerte fare for kollisjon. Assistenten rapporterte at denne alarmen ble utløst av ett av de andre skipene som vi hadde kontroll på, og vi kvitterte ut denne alarmen, forklarer vaktsjefen.

(Red anm.: Det var tre andre båter på fjorden.)

– Jeg skulle inderlig ønsket at det var noe som trigget en reaksjon på å undersøke nærmere hva lys-objektet egentlig var, sier vaktsjefen.

– Jeg vet jo nå, og jeg visste da, at bakgrunnsbelysning og avstandsbedømming mot lys er vanskelig å få til i mørke. Men det trigget meg ikke til å undersøke det nærmere.

Du omtaler det som «blokkene», og «plattform» i VHF-kommunikasjonen. Hvilke tanker gikk gjennom hodet ditt?

– Det var udefinert i mitt hode hva det var for noe. Vi hadde snakket om det i overleveringen at dette kunne vært en plattform. I mitt hode var det ikke et fartøy som var på vei, forklarer vaktsjefen.

– Gjorde så godt han kunne

Tingrettens dom som kom tidligere i år, var ikke enstemmig. En av dommerne, Pål Morten Hjulstad, tok dissens og mente at «straff i denne saken har liten eller ingen individualpreventiv virkning (...) underlig at en så junior utøver i den spisse ende kan få skylden for en systemsvikt (...)»

Sagt med andre ord: Det er mange andre som har sviktet og bidratt til at ulykken kunne skje, mente mindretallet.

En annen formulering i den opprinnelige dommen er at «han gjorde så godt han kunne». Dette poenget brukte forsvarer Christian Lundin i sitt innledningsforedrag i ankesaken.

Advokat Christian Lundin

Advokat Christian Lundin er forsvarer for den tiltalte vaktsjefen.

Foto: Lise Åserud / NTB

– Han var i en faktisk villfarelse da sammenstøtet skjedde, og ingen av de menige hadde brovaktssertifikat slik de skulle ha, sier Lundin.

Han legger til at Fedje VTS gjorde feil, at «Sola TS» hadde alle dekkslys på og gjorde feil, og at Forsvaret hadde ikke tilstrekkelig opplæringsprogram.

– På et systemnivå har det ikke vært arbeidet tilstrekkelig med sikkerhet. Foretaksstraffen viser dette, sier statsadvokaten, som ga forsvaret 10 millioner kroner i forelegg.

Nøye gjennomgang

Vest politidistrikt har etterforsket saken og satt sammen kartbevegelser og radiokommunikasjon.

I avspillingen høres det tydelig at brua på KNM «Helge Ingstad» tror tankskipet som kommer i møte er en plattform eller noen blokker med lys.

ankesak helge ingstad

Statsadvokat Benedikte Høgseth og statsadvokat Magne Kvamme Sylta

Foto: John Inge Johansen / NRK

Påtalemyndigheten mener at feilvurderingen uansett er uaktsom og at sjefen på brua på fregatten hadde ansvar for å ikke sette 137 liv i fare.

– Dette handler om en vurdering av hvor hovedansvaret ligger. Det er slik at en vaktsjef har det primære ansvaret på brua for sikker navigering, sier statsadvokat Magne Kvamme Sylta.