Hopp til innhold

Opplæringssjef i Sjøforsvaret mener utdanningen var god nok

I dag vitnet han som var sjefen for treningsseksjonen på KNM Tordenskjold forut for kollisjonen. Han hadde ansvar for å trene og følge opp de som jobbet med navigasjon på fregatter.

Det er aktor som har kalt inn den erfarne offiseren som vitne i saken. Opplæringen vaktsjefen fikk er et tema i rettssaken.

Aktor mener at årsaken til ulykken var at den tiltalte var uaktsom. Forsvarerne mener at andre hadde skyld i ulykken, og at den tiltalte ble klarert som vaktsjef for tidlig.

I retten fikk opplæringssjefen spørsmål om opplæringen av vaktsjefer var god nok.

– Jeg opplevde opplæringen som en troverdig og tilfredsstillende prosess. Navigasjonssikkerhet er en alvorlig ting. Det er ingen som vil ta lett på sikkerheten til sjøs, svarte han.

Etter opplæringen er det skipssjefen som tar avgjørelsen om å klarere en vaktsjef. Preben Ottesen, som var skipssjef på KNM «Helge Ingstad» under ulykken, har tidligere sagt at han ikke ville godt og lagt seg om bord på skipet dersom han ikke stolte

Dette støttet opplæringssjefen i sitt vitnemål.

– Det ene er at du skal være trygg på deg selv og kunne sove trygt om natten i visshet om at de som styrer fartøyet kan gjøre det de skal. Det andre er at man må kunne se resten av besetningen i øynene og Ellers ville det blitt dårlig stemning.

Opplæringssjefen gikk også ut mot Havarikommisjonens rapport. I den står det at Sjøforsvaret forut for kollisjonen klarerte personell raskere på grunn av bemanningsproblem. Den tiltalte vaktsjefen ble klarert etter åtte måneder.

– Helt fra min tid på 90-tallet og framover var den normale klareringstiden på mellom et og to år. Så har du noen spesielt dyktige som ble klarert raskere, på 8–9 måneder. Det skjedde kanskje med én i året.