– Vi synes det er viktig å støtte de små og lokale butikkene. Det er greit å ha dem, og da må man bruke dem, ellers fins de ikke lenger, sier Johanne Wigmostad.
Broren Håvard nikker enig.
Allerede før de stakk innom Lindbæk kolonial i gågata i Skien hadde de bestemt seg for å støtte opp om lokale butikker denne jula.
– Det er morsomt, og det gir en annen opplevelse å handle i byen enn bare å sitte på nettet og trykke alt hjem, sier Johanne.
– Veldig greit å kunne kjøpe i løs vekt og mer miljøvennlig, og det gir mer julestemning å gå rundt i byen enn på kjøpesenter, mener Håvard Wigmostad.
Butikkstart midt i pandemien
Den lille nisjebutikken starta opp i november i fjor, rett før den første jula med pandemi og smittevern.
Å etablere butikk midt i en pandemi var ikke ideelt, men planleggingen var kommet så langt at det var vanskelig å stoppe.
Lindbæk kolonial satser på grønne og økologiske produkter og går nå sin andre koronajul i møte.
– Denne jula skulle redde mange, og så skjer kanskje ikke det. Det er hardt, for nå har vi og mange bedrifter lidd i ett år, sier Ragnhild Storbæk, som er en av to eiere.
Hun skjønner godt at ikke alle kan komme seg ut nå, og merker at det er litt færre kunder i år.
Men mange stikker også innom med en klar hensikt.
– Mange er bevisste på at de støtter oss. En kan velge hvilken butikk en vil bruke, og vi blir så glade når de velger å komme hit.
– Kritisk for julehandelen
For hver kunde teller, ikke minst i julehandelen.
Hovedorganisasjonen Virke får nå tilbakemeldinger fra medlemmer i mange byer over hele landet at det er atskillig mindre trafikk i bysentrene, og at dette rammer julehandelen i sentrumsbutikker.
Også i fjor var det en ganske stor forskyvning fra sentrumshandel til kjøpesentre utenfor bysentrene og stor vekst i netthandelen.
Tall fra Virke for uke 49 viser at omsetningen på kjøpesentrene var litt lavere enn i samme uke i fjor. Innspurten i julehandelen har likevel ikke starta.
Den siste uka før julaften er det fremdeles over 18 milliarder kroner som butikkene må kjempe for å få sin del av.
I år kom koronatiltak og spredningen av omikron-viruset rett før julehandelen.
– Mye av omsetningen vil etter alt å dømme flytte seg fra sentrumsbutikker til netthandel og kjøpesentre utenfor bysentrene. Vi har allerede begynt å se tegn til dette, men det vil nok vise seg tydeligere den siste uka før jul, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.
Han tror oppfordringen om hjemmekontor og nedgangen i kollektivtrafikken er en viktig årsak. Sentrum er mest utsatt når folk er mer hjemme og reiser mindre.
– Mange er ekstra avhengige av julehandelen for å få den omsetningen de trenger gjennom året. Det er kritisk når dette (koronarestriksjonene red.anm.) skjer midt i julehandelen. Hadde det skjedd på et annet tidspunkt i året, hadde det ikke vært så dramatisk.
– Folk er mer obs
Også hos Palma kaffehjørne er hver kunde viktig, spesielt i jula.
Butikken har klort seg fast på hjørnet i en av sentrumsgatene i Skien i seks år og satser på at god stemning og service skal gi lojale kunder.
– Jeg synes bevisstheten rundt lokal handel er høyere i år. Folk er mer obs på det, og de sier rett ut at de handler lokalt for å støtte, sier eier Jeanette Thorsen.
De kan glede seg over at koronapandemien iallfall ikke har lagt noen demper på godterisuget.
Den siste tida har de nemlig pakka mange gaveposer til folk som har stått på under pandemien.
– Mange i kommunen får gaveposer som en oppmuntring i år, spesielt mange lærere.
For å overleve som en bitte liten frittstående butikk, bruker hun mye tid på å gjøre butikken synlig på sosiale medier.
Der kommer kunder med tilbakemeldinger, som hun er avhengig av.
– Men vil du at byen skal blomstre om sommeren, må du bruke oss i dag, sier Jeanette Thorsen.