For å spare penger vil det statlige aksjeselskapet Nye Veier lage skjæringer i terrenget i stedet for tunneler.
Det er Stortinget som har bedt selskapet om å bygge raskere og billigere. Men planene for ny E18 mellom Bamble og Tvedestrand har blitt møtt med kraftig kritikk.
Hytteeiere frykter at fritidsområder raseres, og viltforvalteren i Kragerø mener planene kan få store konsekvenser for dyreliv.
Nå har det gått så langt at selskapet rett og slett bør legges ned, mener leder for Naturvernforbundet, Truls Gulowsen.
– Nye Veier har fått altfor stor makt, og bruker makten altfor brutalt. Resultatet er ødelagt natur, sier Gulowsen.
– Det skjærer i hjertet å se hvordan veien og «framskrittet» brøyter seg fram gjennom naturen.
– Maktesløse kommuner
Gulowsen mener kommuner blir presset til å godta veiprosjektene.
– De blir maktesløse i møtet med Nye Veier. Enten gjør man som Nye Veier sier, eller så får man ingen nye veitiltak.
Nye Veier tilbakeviser påstanden om at de presser kommunene og bare tenker på pris.
Konsekvensene for naturen og omgivelsene er også med i beregningene, sier administrerende direktør for Nye Veier, Anette Aanesland.
– De vektlegges etter en metodikk som er anerkjent og utviklet av Statens vegvesen. Den bruker vi til å lage den gode balansen mellom de ikke prissatte og de prissatte konsekvensene.
Ap vil ikke legge ned
Truls Gulowsen sier Naturvernforbundet regner med en endring etter valget, dersom det blir regjeringsskifte.
– Vi forventer at de legger ned Nye Veier, eller i hvert fall vingeklipper dem kraftig.
SV, Rødt, og Miljøpartiet De Grønne støtter kravet om nedleggelse.
– Det nye Stortinget må rett og slett legge ned Nye Veier. Det kan ikke fortsette sånn som i dag, sier nestleder i MDG, Arild Hermstad.
Men Arbeiderpartiet er ikke enige.
– Vi har ikke sagt at vi skal legge ned Nye Veier, sier stortingsrepresentant Terje Aasland.
Partiet har vært skeptisk til selskapet, men vil ikke konkludere med noe nå.
– Vi skal evaluere hvordan disse samferdselsprosjektene har blitt bygget. Så må vi høste erfaringer og kunnskaper om det, sier Aasland.
Statsminister Erna Solberg (H) er ikke enig i at Nye Veier bør legges ned.
– Det ville være veldig dumt. Vi bygger mer vei med høyere nytte til lavere kostnader og raskere gjennom Nye Veier, sier hun.
Solberg mener sårbar natur skal tas hensyn til. Samtidig skal dette hensynet veies opp mot samfunnshensyn og lavere transportkostnader for næringslivet, mener hun.
– Nye Veier er en suksess og den bør fortsette, sier Solberg.