Hopp til innhold

Høydeskrekk i flymiljøet: – Truer sikkerheten

Virksomhetene ved Skien lufthavn frykter nye næringsbygg sør for rullebanen kan velte den kommersielle trafikken på Geiteryggen.

Sven Hermansen, flyplassjef Geiteryggen

TÅRNET KALLER: Flyplassjef Sven Hermansen nøler ikke med å adressere politikerne i Skien bystyre: – Si nei til høye bygninger ved rullebanen.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

Det er høyden på den planlagte næringsbebyggelsen som har skapt turbulens i flymiljøet.

I tårnet på Geiteryggen sitter flyplassjef Sven Fermann Hermansen og skuer utover det aktuelle området. Han er mildt sagt lite begeistret.

– Deler av de områdene hvor det planlegges næringsutvikling, befinner seg i sikkerhetssonen som strekker seg 1,6 kilometer fra enden av rullebanen, forklarer Hermansen.

Helikopterselskapet Fonnafly Helifly AS lokalisert ved Geiteryggen i Skien

Selskapet Fonnafly Helifly er lokalisert på Geiteryggen.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

Opplysningsvesenets fond eier store deler av arealet som omkranser flystripa på Geiteryggen.

Det passer som hånd i hanske for Skien kommune som er på desperat jakt etter ledige områder for næringsutvikling.

Les også Har avtalt drift av Geiteryggen de neste ti årene

Skien Lufthavn

Frykter arbeidsplasser går tapt

– Hvis politikerne åpner opp for så høye bygninger som det fremgår av planene, risikerer vi at Luftfartstilsynet inndrar konsesjonen for kommersiell flytrafikk, sier flyplassjefen.

Sven Hermansen, flyplassjef Geiteryggen

Flyplassjef Sven Hermansen frykter at arbeidsplasser vil forsvinne.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

Hermansen viser til at rundt 40 personer har sitt arbeidssted ved flyplassen.

Disse er fordelt på kafeteriaen, selskapene MSG Productions, Fonna Fly Helifly AS og Airlift samt droneselskapet Tpoint.

–Tre flyskoler har også sitt faste tilholdssted på Geiteryggen, og i tillegg har vi fallskjermmiljøet og privateide fly.

Flyplassjefen mener også at en utbygging kan skape problemer for luftambulansen og Forsvaret.

Les også De savner flypassasjerene

Marit Mastereid og Hanne Havenstrøm Refsdal

Avviser ambulansefly-trøbbel

– Dette handler om liv, helse og beredskap. Forsvarets største transportfly, Hercules, vil få problemer med å benytte Geiteryggen dersom disse planene blir en realitet, sier Hermansen.

Han hevder at også flyene til luftambulansen kan få utfordringer ved landing og take off.

Robin Kåss er klinikksjef for akutt og beredskap ved Sykehuset Telemark. Han påpeker imidlertid at ambulanseflyene som regel ikke benytter Geiteryggen.

Robin Kåss, klinikksjef for akutt og beredskap ved Sykehuset Telemark

Klinikksjef Robin Kåss ved Sykehuset Telemark.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

– De bruker flyplassene på Torp i Sandefjord og i noen tilfeller flyplassen på Notodden. I noen tilfeller blir Geiteryggen brukt som landingsplass for større helikoptre, men som oftest benytter de landingsplassen ved sykehuset.

Torsdag skal bystyrepolitikerne i Skien ta stilling til kommuneplanens arealdel. Der ligger utvikling av næringsområdene ved Geiteryggen inne til behandling.

Ap positive til utbygging

Gruppeleder Odin Adelsten Bohmann i Skien Arbeiderparti er blant politikerne som skal votere over saken i bystyret.

– Jeg har stor forståelse for at flymiljøet engasjerer seg, men det er altså slik at de planene som foreligger trolig ikke vil innskrenke dagens drift.

Odin Adelsten Bohmann, Arbeiderpartiet, Skien Ap

Odin Adelsten Bohmann (Ap) mener det er politikernes plikt å legge til rette for mer næringsvirksomhet.

Foto: Theodor Aasland Valen / NRK

Ap-politikeren viser til at kommuneadministrasjonen skal legge frem en ny faglig vurdering, til bystyret.

– Den har jeg ennå ikke sett, men den vil utgjøre en viktig del av grunnlaget for vår beslutning, sier Adelsten Bohmann.

Han påpeker også viktigheten av å legge til rette for nye arbeidsplasser.

– Her har vi som politikere et stort ansvar, og sett i sammenheng med Google-etableringen i Skien, er det helt nødvendig at kommunen bidrar til å finne egnede arealer for annen næringsvirksomhet.