Hopp til innhold

Har avtalt drift av Geiteryggen de neste ti årene

Skien kommune og Grenland Luftsportssenter er enige om fremtiden til den omdiskuterte flyplassen.

Skien Lufthavn

Flere aktører er interessert i aktivitet på Geiteryggen.

Foto: Øystein Økter / NRK

Grenland Luftsportssenter (GLSS) skal drifte aktiviteten på Geiteryggen i privat regi. Avtalen med Skien kommune varer i ti år, med opsjon på ytterligere ti år.

– Vi har fått en konsesjon fra Luftfartstilsynet som gir oss tillatelse til å drive plassen som en privat flyplass, sier daglig leder i Grenland Luftsportssenter, Tor Kristian Authen.

Tor Authen.

Tor Kristian Authen er daglig leder i Grenland Luftsportssenter.

Foto: Privat

Det betyr at den er tillatt brukt for fly som veier mindre enn 5700 kilo og med inntil ti passasjerer. Det var Flynytt.no som først omtalte saken.

Skien lufthavn Geiteryggen har vært omdiskutert. I juni 2015 bestemte bystyret i Skien kommune å legge ned den kommersielle driften ved flyplassen.

Ikke ekstra utgifter

Authen opplyser at en forutsetning for avtalen er at kommunen ikke skal få noen utgifter.

– Vi skal ta oss av brøyting, vedlikehold og andre deler av driften som innbefatter flystripa og bakkeinstallasjonen på veststiden av flystripa, sier han.

Den østlige delen av flyplassen skal drives videre i kommunal regi.

– Der skal det være næringsutvikling i tråd med det bystyret vedtok den 10. desember.

Dyrere for medlemmene

Grenland flyklubb, Grenland fallskjermklubb og Russian Warbirds of Norway har startet et aksjeselskap i forbindelse med driften. Her er noen av tiltakene som skal sikre penger til drift:

  • Krav om årskort for fly som er stasjonert på flyplassen
  • Kontigent for brukerne av flyplassen
  • Parkeringsavgift og andre avgifter

– Det blir noe dyrere for oss brukere som vil dyrke hobbyen vår, sier Authen.

Må søke om tillatelse

Det er Grenland Luftsportssenter som regulerer flytrafikken. Hvis det kommer fremmede fly som ikke hører hjemme på Geiteryggen, må det søkes om tillatelse til å bruke flyplassen.

– Hvis for eksempel Odd har en hjemmekamp mot et internasjonalt lag og de ønsker å komme inn med en maskin med supportere, så kan det være en problemstilling.

Grenland Luftsportssenter tror også at det kan være aktuelt å bruke flyplassen for annen chartertrafikk.

Ikke undertegnet

Avtalen mellom Skien kommune og Grenland luftsportssenter er ferdig forhandlet, men ikke undertegnet.

– Det må etableres et nytt styre for det kommunale selskapet. Og dette styret må godkjenne avtalen, sier Authen. Han er godt fornøyd med løsningen.

Ordfører Hedda Foss Five i Skien sier at styret skal være på plass i løpet av neste uke.