Hopp til innhold

De savner flypassasjerene

SKIEN (NRK): Ruteflyene forsvant, men andre aktiviteter har dukket opp på og utenfor rullebanen på Skien flyplass.

Marit Mastereid og Hanne Havenstrøm Refsdal

Marit Mastereid og Hanne Havenstrøm Refsdal ønsker seg flere travle dager i flyplasskafeen.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Eimen av flybensin er fraværende, men lukta av biffsnadder kiler i neseborene inne på kafeen. Marit Mastereid danderer kjøtt og grønnsaker på en tallerken. Hun har 16 års erfaring med servering av passasjerer og andre trofaste kunder på flyplassen.

– Nå er det litt trist her, sier hun. Det er sjeldent kø ved disken nå. Unntaket er søndagene. Da kommer noen nye kunder, men først og fremst middagsgjestene som har vært innom i en generasjon eller to.

«Ingen adgang» står det på skiltet nede i korridoren under flytårnet. Det kunne like gjerne stått «Ingen avgang». 28. juni 2015 letta det siste Widerøe-flyet med kurs for Bergen. Dermed var en epoke over.

Det hadde vært kommersielle flyruter fra Geiteryggen siden 1952. Mange forskjellige flyselskap hadde satsa, letta, landa og forsvunnet igjen. Ingen nye aktører sto klare til å overta i 2015, og noen begynte å referere til flystripa som «Den himmelske freds plass».

Noen trofaste og noen nye

– Her er det ny aktivitet nå, forteller flyplassjef Sven Fermann Hermansen. Han har oversikt over alt som foregår på rullebanen og under taket på den røde bygningen hele uka.

Sven Hermansen testflyr en Boeing over Seattle.

Flyplassjef Sven Fermann Hermansen sier vedlikehold og investeringer er hovedoppgavene til det nye styret og driverne av flyplassen.

Foto: Atle Straume / Privat

Grenland flyklubb og Grenland fallskjermklubb står bak mye av det som skjer i helgene. Det samme gjør Russian Warbirds of Norway. Dette er brukere som tilbringer mest mulig tid i lufta.

Ny aktivitet står helikopterselskapet Noraviation og Droneskolen A/S for. Noraviation har en base på Skien flyplass. Droneskolen utdanner dronepiloter som skal filme eller bruke droner til andre formål.

En annen nykommer er MSG Deice A/S. Selskapet skal finne nye løsninger for å avise fly på en miljøvennlig måte. Det skal også lage en egen vaskemaskin for fly. Den nye etableringa gleder alle som var usikre da den offentlige støtten forsvant. Nå er det private ildsjeler som har ansvaret for drift og utvikling på Geiteryggen.

Ny opptur?

– Det er dødt her nå, slår 91 år gamle Arne Bergan fast. Allikevel har han sikra seg vindusbordet. Bøheringen har alltid likt å se på flytrafikken. Kafeen har vært et godt stoppested for en kaffe og noe å bite i når han har vært i nærheten. Han synes det er hyggelig der uansett, og dessuten letta det et lite privatfly for få minutter siden.

Marit Mastereid er glad for at Bergan og andre fremdeles tar turen til kafeen.

– Noen tror at vi stengte samtidig med at rutetrafikken forsvant.

Hun tror ikke det blir noen ny opptur med passasjerer til Bergen, Stavanger eller andre byer.

Flyplassjefen har ikke gitt opp håpet om at bagasjebåndet i ankomsthallen skal starte opp igjen. Hvem vet? sier Sven Fermann Hermansen optimistisk.

Skien flyplass

Det er mørkt i tårnet på Skien flyplass Geiteryggen, men mange mener at framtida ser lys ut.

Foto: Britt Boyesen / NRK