Det at flere og flere i disse dager må ha hjemmekontor, fører til mer tid foran datamaskinen for mange. Det fører også til at flere opplever problemer med sin datamaskin.
Over fire sesonger av kultserien «The IT Crowd» var alltid løsningen på alle problemer med datamaskinen:
«Have you tried turning it off and on again?». Eller har du prøvd å skru maskinen av og på igjen?
Det samme svaret har du også garantert fått når du selv har ringt for å spørre om hjelp til noe datarelatert.
Satt tilbake til start
Det er utrolig hva denne lille og enkle løsningen kan rette opp av feil på våre datamaskiner, telefoner, rutere og andre elektroniske produkter.
– Men hvorfor fungerer det?
– Hvis man har et rom som er rotete, så er det beste å ta alt ut og sette det tilbake på plass. Det gjelder også for elektronikk, sier NRKbeta-journalist, Eirik Solheim.
Når man starter et produkt på nytt, slettes den nåværende tilstanden til programvaren. Produktet blir satt tilbake til «start» og det vil fungere igjen.
– Det har blitt bedre med årene. Windows har blant annet blitt mye bedre til å rette feil i bakgrunnen, sier teknologijournalisten.
Rådet blir ikke borte
Han forteller også at vi har blitt flinkere til å programmere produktene. Men han tror ikke rådet blir borte med det første.
– En omstart kommer til å fortsette å være første punkt i et feilsøk, sier Solheim.
For det er selvfølgelig ikke bare PC-en som det hjelper mot. Mye av det vi ikke tenker på at er en datamaskin, er det. Som en ruter, TV-boksen eller telefonen.
– De aller fleste telefoner nå klarer for eksempel å tvinge programmet som lager problemer til å avslutte, istedenfor at hele telefonen henger seg, sier Solheim.
Så da kan det jo være lurt å ha prøvd en omstart før du ringer IT-avdelingen eller et familiemedlem om hjelp neste gang.