Hopp til innhold

Nå kan handlekurven din bli billigere

En opprydding i avtalene mellom leverandører og butikker kan gi deg lavere priser på mat og drikke.

Mona Johansen, kunde

DYRT: – Alt blir dyrere. For meg går det greit foreløpig, men jeg tenker på barnefamilier når prisen på matvarer og strøm går opp. Da blir det tøft, sier Mona Johansen.

Foto: VIGDIS HELLA / NRK

For første gang har Dagligvaretilsynet undersøkt samarbeidsklimaet mellom leverandører og kjeder.

Nå skal funnene fra denne rapporten bli fulgt opp med aktørene i bransjen.

Håpet er at det vil føre til et bedre samarbeid mellom kjedene og leverandørene.

Det kan igjen komme forbrukerne til gode, ved at de får billigere varer.

Trusler og utestengelse

Rykter om trusler og utestengelse av leverandører har lenge versert i dagligvarebransjen.

Den nye undersøkelsen konkluderer med at det ikke er en fryktkultur.

Men det er fortsatt mye som ikke gjøres etter boka.

– Det er et tydelig forbedringspotensial for alle, sier direktør i Dagligvaretilsynet, Tor Erik Engebretsen.

Tor Erik Engebretsen, direktør i Dagligvaretilsynet i Porsgrunn.

RYDDIGERE AVTALER: Mye er blitt bedre, men Dagligvaretilsynet mener ryddigere avtaler i bransjen vil gagne forbrukerne med billigere varer, sier direktør Tor Erik Engebretsen.

Foto: VIGDIS HELLA / NRK

Mangel på skriftlige avtaler er noe av det leverandørene forteller om.

Det er i så fall ulovlig, opplyser direktøren.

– Det er også altfor mange som sier at de har en muntlig avtale, i tillegg til en skriftlig. Hvis det er misforståelser og det kun er den ene parten som tror de har en avtale, er det veldig uheldig i seg selv, sier han.

Billigere med bedre avtaler

Nå skal Dagligvaretilsynet følge opp de nye funnene med butikkene. Og det kan være godt nytt for vareprisene.

Jo ryddigere forhandlingene blir mellom leverandørene og kjedene, vil det bli en effektivitetsgevinst. Det bør komme forbrukerne til gode med lavere priser og et bedre vareutvalg, sier Engebretsen.

Dersom aktørene ikke blir flinkere til å følge lov om god handelsskikk, kan Dagligvaretilsynet vedta påbud og forbud.

I ytterste konsekvens kan de gi bøter.

Vi er ikke der ennå. Vi oppfordrer veldig sterkt partene til å bli bedre på områder vi peker på og har større tro på at veiledning og dialog er veien å gå, sier direktøren.

Sunnere konkurranse

Når konkurransen er effektiv, får forbrukerne best mulig pris, kvalitet og utvalg, mener Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

Mette Hanekamhaug, DLF

MER EFFEKTIVT:– Effektiv konkurranse gir forbrukerne best mulig pris og utvalg, sier kommunikasjonsdirektør i DLF, Mette Hanekamhaug.

De er glade for at tilsynsdirektøren er tydelig i sin oppfordring til dagligvareaktørene.

– Det blir interessant å følge utviklingen over tid, nå som undersøkelsen skal gjennomføres årlig, sier kommunikasjonsdirektør i DLF, Mette Hanekamhaug.

Tar det på alvor

Alle dagligvarekjedene NRK har vært i kontakt med i forbindelse med denne saken mener de har et ryddig forhold til sine leverandører i dag.

Blant dem er Norgesgruppen, som sier de tar rapporten på alvor. Vi er avhengige av gode og profesjonelle samarbeidsformer, sier konserndirektør, Stein Rømmerud.

Stein Rømmerud, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norgesgruppen.

MÅ GRAVE I: Norgesgruppen har skriftlige avtaler med leverandørene og kjenner seg ikke igjen i påstandene, sier Stein Rømmerud. Men de tar rapporten på alvor og vil se nærmere på dette.

Foto: Ola Hana / NRK

Forhandlingene mellom leverandører og kjedene er veldig viktige for prisutviklingen, påpeker han.

– Hvis man forhandler for dårlig, vil prisene gå opp. Hvis det er dårlige forhold i bransjen, vil det føre til høyere priser, sier Rømmerud.

Han mener det er stor forskjell på bransjen nå, og for 20 år siden.

– Vi er veldig glad for at konklusjonen er at fryktkulturen er død og begravet. Det er gledelig å se en forbedring.

Rema 1000 sier de er opptatt av et ryddig samarbeid og tydelige avtaler. De mener det skaper gode rammebetingelser og forutsigbarhet, forteller direktør Line Aarnes.

Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.

RYDDIGE AVTALER: Rema 1000 er opptatt av å ha ryddige samarbeid og tydelige avtaler, sier Line Aarnes, kategori- og innkjøpsdirektør i Rema 1000.

Coop svarer at de ikke har noen interesse i å ikke ha skriftlige avtaler. De etterstreber å opptre ryddig og med forutsigbarhet, sier direktør Ingvill Størksen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark