Stive matpriser. Høye strømregninger. Dyrt drivstoff og økende boligrente.
For mange ser det utvilsomt litt mørkt ut for lommeboka fremover.
Og selv om mange andre i bransjen velger å justere prisene opp for å overleve, tenker restauranten i Skien stikk motsatt.
De skrur nemlig prisene ned som et av flere grep for å motivere folk til å spise middagen ute.
– Det er mindre hvermannsen på besøk i helgene enn tidligere. Vi har ikke anledning til å sitte og vente på at gjestene kommer tilbake, sier daglig leder Lars Ludvig Jacobsen.
Håpet er at flere kan ta seg råd til et måltid ute, tross tøffere økonomiske tider.
Går mot strømmen
Avtalebøkene hans for de kommende ukene viser at folk tenker seg om to ganger før de bestiller bord på restaurant.
Restaurantdriveren tror de økonomiske utfordringene i samfunnet er en viktig årsak til at folk holder igjen.
Nå håper han reduserte priser og mer kreativ bruk av råvarer kan bidra til at kundene fortsetter å besøke restauranten hans.
– Vi kommer til å ha flere grønnsakbaserte retter, og bruke kjøttstykkene som kanskje må koke litt lenger. Vi skal lage gull av gråstein, sier han.
Jacobsen tror mange har sansen for mer bruk av grønnsaker og å utnytte større deler av dyret når de planlegger høstens retter.
Entrecôte får dele plass med skulder og kinn på menyen. Minst like godt på smak, ifølge kokken.
– Det er mer bærekraftig også. Det er jo ikke mer enn to indrefileter på en okse, for å si det sånn.
Samtidig som mange av kundene har mindre å rutte med, blir også råvarene dyrere å kjøpe inn for restaurantene, erfarer han.
– Jeg fikk jo litt svingslag når jeg så at ribbeprisen hadde økt med tretti til førti kroner kiloen. Det blir noen tøffe måneder, og kanskje år, mener Jacobsen.
– Interessant tilnærming
NHO Reiseliv opplever at mange restauranteiere er bekymret over situasjonen i markedet.
– Dette er tradisjonelt en optimistisk bransje, men mange er nok spente foran høsten og vinteren med tanke på det kostnadsbildet som tegner seg, sier Ole Michael Bjørndal. Han er fagdirektør for næringspolitikk i organisasjonen.
At en restaurant velger å sette prisene ned, er imidlertid nytt i hans ører.
– De aller fleste har nok sett seg nødt til å øke prisene, sier han.
En gjennomgang av konseptet for å gjøre produksjonen og sluttproduktet billigere, slik restauranten i Skien nå forsøker, synes han er en interessant tilnærming.
– Det fine med markedet er jo at man har ulike aktører som kan prøve ulike ting, sier han.
Spent på ukene som kommer
Restaurantdriveren i Skien er spent på om den nye oppskriften hans fungerer.
– Vi må tenke litt lavprisgourmet. Kanskje er dette den nye måten å drive på? Det vil tiden vise, sier Jacobsen.