Hopp til innhold

For tredje gang fraktes stein fra andre siden av kloden til miljøprosjekt

På et nytt torg i Porsgrunn skal det brukes stein fra India.

Ombygging av Franklintorget i Porsgrunn

NYTT TORG: Grunnarbeidene er allerede i gang der det skal bli en ny og «grønnere» vei gjennom torget.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Fram til nå har Franklintorget i Porsgrunn vært brukt til parkering for biler, men nå bygges det om.

Tanken er at det skal bli en «grønnere» versjon av en gjennomfartsåre. For her blir det trær, busker og fontene, men samtidig skal fylkesveien gå gjennom.

Og deler av steinen kommer helt fra India.

– Jeg har forståelse for at folk synes det er rart at vi henter stein fra utlandet, men det er ikke leverandører nok verken i Norge eller i Skandinavia med den kvaliteten eller utseendet som er spesifisert hos oss, sier prosjektleder Brian Lund, i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Men det handler også om pris.

Torget er del av et større bypakkeprosjekt og er beregna å koste 73 millioner kroner. Av dette utgjør stein i overkant av 3 millioner kroner.

– Ja, det er betydelig billigere å legge stein fra de andre leverandørene. Etter det jeg har sjekket ut med underleverandører, er stein fra Skandinavia tre til fire ganger dyrere, sier Lund.

Perspektiv over nye Franklintorget i Porsgrunn

Slik vil det nye Franklintorget se ut høsten 2022. Kjørebanen skal asfalteres mens det skal legges brostein i gangarealene.

Foto: Bypakke Grenland

Lund sier de ønsker å bruke stein fra nærområdet, men at det er et større arbeid som omfatter mer enn bare stein.

Sammen med Statens vegvesen har fylket i en god stund jobbet med å beregne det totale CO₂-avtrykket fra alle varer og tjenester på framtidige prosjekter.

Leveranser fra India

Til sammen skal det legges rundt 4000 kvadratmeter med gatestein i granitt i forskjellige størrelser, overflater og farger på det nye torget.

I tillegg kommer drøyt 900 kvadratmeter med heller i naturstein.

– Steinleveransen for prosjektet fra entreprenør er foreløpig ikke helt klarert, men det foreligger en delleveranse til første og andre av seks faser. Den nevnte leveranse kommer fra India. For de andre fasene er dette ikke avklart enda, sier Øystein Jonhaugen, byggeleder i Bypakke Grenland.

– Skuffa og overraska

Dette er miljøprosjekt nummer tre i Porsgrunn der steinen har blitt frakta over store avstander.

I et veikryss på Vestsida i byen blei det i februar 2020 brukt 3000 kvadratmeter granitt og 1200 løpemeter med kantstein fra Kina og Portugal, ifølge avisa Varden. Prosjektet var del av «Grønn lenke» som skal skape en grønnere by ved å få ned CO₂-utslippet.

Også da det blei anlagt miljøgate i en del av Storgata, blei det brukt flere hundre tonn stein fra Kina og India.

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen i Vestfold og Telemark er tydelig irritert over å høre at det igjen skal brukes stein fra andre siden av kloden.

Terje Riis-Johansen (Sp), fylkesordfører Vestfold og Telemark

Fylkesordfører Terje Riis-Johansen mener en bør støtte lokalt næringsliv og unngå å frakte stein jorda rundt.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

– Jeg blir både overraska og skuffa, for jeg mener virkelig vi bør prøve å finne lokale løsninger når vi skal gjøre utbygginger i vårt område.

Han vil be om en full gjennomgang av saken allerede kommende fredag, og ta det opp som egen sak med Bypakke Grenland.

– Vi får se om vi må gjøre noen tydelige politiske vedtak for å unngå dette i framtida.

PP-krysset i Porsgrunn

Også i bygginga av nytt kryss på Vestsida i Porsgrunn blei det brukt langreist stein fra Kina og Portugal.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK