– Jeg trodde det var en tidlig 1. april-spøk, sier Gisle Skansen. Han er flyplassjef på Torp.
Skansen snakker om nyheten som kom torsdag. Regjeringen vil bruke 23 milliarder på dobbeltspor mellom Råde og Fredrikstad.
Men pengesekken er trolig ikke stor nok for å satse vel så mye på utbygging av dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik – i overskuelig fremtid.
– Min umiddelbare reaksjon var at jeg tenkte på debutboken til Ari Behn, «Trist som faen». Og det er vanskelig å gjøre annet enn å låne de ordene, sier Skansen.
Selv om de store pengene til dobbeltspor trolig uteblir, lover Skansen å ikke gi opp i dragkampen om pengepotten til jernbaneutbygging.
– Jeg nekter å gi meg, sier han.
– Dette skal opp i Stortinget. Det å ferdigprosjekterte strekningen mellom Stokke og Sandefjord by, må man vel i all verden klare å finne noen titalls millioner til. Da har man et gryteklart prosjekt i hvert fall.
– Hva betyr det for dere at pengene til jernbane uteblir fra Torp?
– Nok en gang; jeg nekter å gi meg. Det heter vel «It ain't over before the fat lady sings». Jeg vil ikke gi opp før Stortinget har sagt sitt, når Nasjonal transportplan skal behandles nå i våres. Men det er klart, dette er ikke positivt.
Bekymret for Torp
Også togpendler og eks-politiker på Stortinget, Kårstein Eidem Løvaas, er en av mange som tror denne ukas nyhet om jernbanesatsingen i Østfold kan gå ut over Vestfoldbanen.
Han trekker frem en bekymring for Torp Lufthavn. Særlig etter at Flytoget varslet at det kan komme avganger til Gardermoen fra Tønsberg.
– En ny stasjon på Torp ser nå ut til å være helt i det blå. I det lange løp er jeg bekymret for hva det har å si for Torp, som er enormt viktig for Vestfold og omegn.
Fylkesordføreren i Vestfold, Anne Strømøy, er enig.
Hennes ambisjon om at toget skal være bærebjelken i kollektivtrafikken, kan ha fått seg en knekk denne uka.
– Hvis vi får flytog til Tønsberg og ikke utbygd Vestfoldbanen derfra og rett til flyplassen, vil det forringe konkurransesituasjonen for Torp.
– Tog rett inn på flyplassen er mer attraktivt. Vi er avhengig av dette i et bærekraftsperspektiv, sier Strømøy.
Ifølge Skansen bruker rundt 20 prosent av de reisende på Torp enten buss eller tog for å komme seg til og fra flyplassen.
På Gardermoen ligger det samme tallet på litt under 70.
– Riv av plasteret
Løvaas vil ikke kritisere Vestfold-politikerne på Stortinget for å jobbe for lite for Vestfoldbanen, men håper de nå virkelig bretter opp ermene.
Og til fredag kommer Nasjonal transportplan, som staker ut kursen på store vei- og jernbaneprosjekter i Norge frem til 2036.
– Hvis regjeringens intensjon er å si at det ikke blir mer til Vestfoldbanen, må de nettopp si det, så næringsliv og privatpersoner får vite hva de har å forholde seg til. Den sjakk-matt-situasjonen mange står i nå, er ikke holdbart i lengden.
– Noen ganger må man rive av plasteret, sier Løvaas.