Hopp til innhold

Frykter at Vestfoldbanen ofres: – Rystet

Mange opplever at Vestfoldbanen nå er ofret til fordel for Østfoldbanen. – Dette viser at de ikke er opptatt av Vestfold, tordner Morten Stordalen (Frp) i Samferdselskomiteen.

Tog i fart, ved overgang i Porsgrunn

BLIR NEDPRIORITERT: Mange reagerer på at Vestfoldbanen etter alt å dømme ikke prioriteres i NTP.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

Regjeringen vil bygge dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad, og prislappen er satt til 23 milliarder kroner.

Det kom frem i en lekkasje torsdag, en uke før Nasjonal transportplan legges frem i sin helhet.

Torsdag tok statsministeren, finansministeren og samferdselsministeren tog sammen fra Ski til Fredrikstad for å markere satsingen.

Nygård Støre Vedum

Det nye budskapet om dobbeltspor fra Råde til Fredrikstad ble lansert da samferdselsministeren ankom Fredrikstad i dag med tog. Med seg hadde han statsministeren og finansministeren.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / Even Johnsen

Underveis kunne trioen altså røpe at prosjektet vil prioriteres høyt i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2025 til 2036.

Dette er kanskje den delen av Norge hvor tog virkelig egner seg best. Det er mange som reiser og det betyr noe i hverdagen deres, sa statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Les også Dokumentasjonsrotet på Vestfoldbanen: Ventet i fem år – ble fikset på ti dager

Pendlere kommer til Larvik stasjon med toget

Vil fortsette å «gnage og mase»

I Vestfold og Telemark opplever mange at Vestfoldbanen nå er ofret til fordel for Østfoldbanen.

– Jeg er rysta! Det viser at de ikke er opptatt av Vestfold, sier Morten Stordalen (Frp) i Samferdselskomiteen.

Morten Stordalen

Morten Stordalen (Frp).

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– De satser i Østfold, som har hatt den største sprekken i budsjett og framdrift, mens Vestfoldbanen har holdt budsjettet og til og med bygget raskere enn planlagt, sier han.

Ordfører i Porsgrunn, Jannicke Andreassen (Ap), sier at Vestfoldbanen trenger dobbeltspor på hele strekningen. Hun vil likevel gratulere Østfold.

– Jeg skulle helst sett at de fiksa strekningen mellom Larvik og Tønsberg også. Vi får jobbe på, og gnage og mase og fortelle om viktigheten av at det blir ferdig utbygd togstrekning mellom Oslo og Skien, sier hun til NRK.

Janicke Andreassen

Jannicke Andreassen (Ap), ordfører i Porsgrunn.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Hun sier det er mange gode politikere som har jobbet mange år for å få orden på strekningen.

– Så er det jo x antall kroner i potten. Tog er dyrt, og det har vi ikke klart å komme i mål med foreløpig, sier hun.

Lar være å prioritere den viktigste strekningen

Erlend Larsen, stortingsrepresentant for Vestfold og Telemark Høyre, mener prioriteringen gjøres i feil rekkefølge.

Erlend Larsen (H)

Erlend Larsen (H), stortingsrepresentant og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.

Foto: Per-Åge Eriksen

– De lar være å prioritere den viktigste strekningen. Ikke bare for oss som bruker Vestfoldbanen, men også for VY, mener han.

Det er altså Vestfoldbanen som gir VY mest i inntekter, og det er her flest velger tog fremfor bil. Slik jeg ser det er det derfor her en utbygging vil være samfunnsmessig mest økonomisk, sier Larsen til NRK.

Ordfører i Sandefjord, Bjørn Ole Gleditsch reagerer på at samferdselsministeren satser i eget fylke.

Bjørn Ole Gleditsch ordfører i Sandefjord kommune

Bjørn Ole Gleditsch, ordfører i Sandefjord kommune.

Foto: Philip Hofgaard / NRK

– Jeg er oppgitt over at man bruker så mye penger på Østfoldsiden. Og at man lekker det som er populært i eget område, og ikke forteller helheten. Vi skal på møte med samferdselsministeren på mandag, og vi vet jo ikke helt sikkert hva som skjer med Vestfoldbanen.

– Vi er motløse og har ikke trua på at det kommer noe til Vestfoldbanen, sier han.