Hopp til innhold

– Dette vil være vanlig i fremtiden

Glem alt du har hørt om passivhus, det er plusshus som er fremtiden. I hvert fall om vi skal tro partnerne i The Research senter on zero emission buildings. (ZEB)

Huset overfor går ikke bare i null når det kommer til energi, det produserer også nok energi til å lade elbilen din.

– Det er en tradisjonell varmepumpeløsing som hovedsakelig tar seg av oppvarmingen. I tillegg har man gjenvinning av varme fra ventilasjon, solfangere og solceller. Det er en kombinasjon av flere løsninger for å teste de ut, og få erfaringer med de ulike løsningene, forklarer direktør for byggsystemer i Optimera, Stene Bergsløkken.

Stene Bergsløkken står på plenen foran huset.

Direktør for byggsystemer i Optimera, Stene Bergsløkken, innrømmer at huset er dyrt.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

Multikomforthuset, som skal brukes til å demonstrere og undervise i hvordan dette kan gjøres, er allerede bygget på Ringdalskogen i Larvik.

– Hvor mye energi produserer dette huset?

– Det skal produsere nok overskuddsenergi til at en elbil skal kunne kjøre 12 000 kilometer i året, sier Bergsløkken.

Les også:

– Vil bli veldig vanlig

Optimera har sammen med Snøhetta, Sintef og Brødrene Dahl gått sammen om å bygge huset, som er utformet som en enebolig. Både Snøhetta og Brødrene Dahl er partnere i ZEB, The research center on zero emission buildings.

– Alle løsninger som brukes i huset kan man benytte seg av i dag. Tanken med prosjektet er jo å dra det så langt i en retning, at det blir lettere å følge etter, sier arkitekt i Snøhetta, og prosjektleder, Kristian Edwards.

Og skal vi tro de som står bak prosjektet, så er dette løsninger som vi snart tar i bruk.

– Jeg tror at i løpet av 10 til 15 år så vil veldig mange av de elementene her være veldig vanlig. Ikke bare på grunn av energi, men også fordi folk vil etterspørre bedre løsninger, sier Bergsløkken.

Saken fortsetter under tv-reportasjen.

Energihus i Larvik

Foto: Hans Petter Reppe

Svømme i resirkulert container

I beskrivelsen av prosjektet kalles det for et «Multikomfortbygg», og da kommer Snøhetta inn i bildet. Med blant annet utepeis, og vedfyrt dusj og badstue. I tillegg finner man noe helt spesielt i hagen.

Arkitekt Kristian Edwards.

Prosjektleder, arkitekt i Snøhetta Kristian Edwards, forteller at husets løsninger kan tas i bruk allerede i dag.

Foto: Hans Petter Reppe / NRK

– Bassenget er en resirkulert shipping-container. Den har vært i bruk i flere år. Det er naturlig oppvarmet av solen, men for å forlenge sesongen så settes overskuddsvarmen fra solfangerne på taket inn i vannet, sier Edwards.

– Et bærekraftig bygg skal jo også ha et stort nivå av trivsel knyttet til seg. Hvis ikke har vi mislyktes, legger han til.

Les også:

– Verdens første bil var også dyr

Når man ser og hører om disse løsningene, så er det nok flere som tenker at dette blir dyrt. Men ingen vil ut med hvor mye akkurat dette huset har kostet.

– Det koster mye, det er et forsknings og utviklingsprosjekt. Men den første bilen som ble produsert i verden, den var nok også veldig dyr, sier Bergsløkken og legger til:

– Hvis vi tenker oss hus nummer 100 så tror vi det vil koste ca. 30 % mer enn et vanlig hus. Da vil det ha mange andre kvaliteter, ikke bare på energi, men også på komfort.

– Er det realistisk at vanlige folk kan skaffe seg et hus som går i pluss?

– Ja det mener jeg at det er.

– Hvordan?

– Ved at teknologien blir stadig billigere, lettere tilgjengelig og man får mer kunnskap om det. Energibehovet på nye hus er jo dramatisk mindre enn på de husene de fleste av oss bor i i dag. Det finnes gode løsninger allerede som kan gjøre at forbruket vesentlig mindre, avslutter Bergsløkken.