Hopp til innhold

– Kunstig skille i bruken av oljepenger

Frp får klar støtte fra ekspertene på at det er et kunstig skille mellom hva som regnes innenfor og utenfor regelen for oljepengebruk i statsbudsjettet.

OLJEPENGER

FrP får ikke bare ris, men også støtte fra norske økonomer.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Elisabeth Holvik, sjeføkonom Sparebank1-gruppen

Elisabeth Holvik, sjeføkonom Sparebank1-gruppen

Foto: Finn StŒle Felberg

NRKs undersøkelse blant 15 av landets mest fremtredende økonomer viser at nesten alle synes det er en dårlig ide å bruke mer oljepenger enn handlingsregelen tillater, til å investere i vei, jernbaner og sykehus. Så godt som ingen gir støtte til Frps mål om å skille mellom utgifter til investeringer og drift på statsbudsjettet.

Likevel kan partiet ha et godt poeng når det setter søkelyset på hvordan statens pengebruk defineres i statsbudsjettet i dag.

For det er ingen prinsipiell grunn til at for eksempel veier og jernbanebygging skal måtte konkurrere med andre gode formål i statsbudsjettet om oljepenger, mens flyplasser og strømnettet slipper å gjøre det.

Det mener et klart flertall av økonomene som NRK har intervjuet. Mange mener at det ikke i prinsippet ikke er noen grunn til at infrastruktur som vei og jernbane skal behandles annerledes i budsjettprioriteringene enn eksempelvis flyplasser.

– Jeg mener at FrP har et poeng. En rekke statseide bedrifter, for eksempel Petoro, kan investere utenom handlingsregelen uten begrensning. Dermed kan selskapet bidra kraftig til press i norsk økonomi utenfor handlingsregelen, sier sjeføkonom Elisabeth Holvik i Sparebank1-gruppen.

Professor Siri Pettersen Strandenes ved Norges Handelshøyskole sier at det ikke er noen prinsipiell forskjell på infrastruktur som infrastruktur som vei eller jernbane i forhold til flyplasser eller strømnett.

Ketil Solvik-Olsen

- Jeg nekter å tro at flyplasser og oljeprosjekter er lønnsommme og ikke skaper inflasjon, mens veier og jernbaner er ulønnsomme og skaper inflasjon, sier finanspolitisk talsmann Ketil Solvik-Olsen i FrP

Foto: Erlend Aas / NTB Scanpix

I budsjettsammenheng defineres penger til infrastruktur som flyplasser (Avinor) og kraftlinjer (Statnett) som såkalt «formuesomplassering». Penger som tilføres disse selskapene holdes utenom handlingsregelen.

– Later som at penger til vei skaper mer inflasjon

FrPs finanspolitiske talsperson Ketil Solvik-Olsen er kritisk til at det bevilges mange milliarder til eksempelvis statlige selskaper utenfor handlingsregelen.

– Man kan øke investeringene på norsk sokkel uten at man nedjusterer pengebruken i statsbudsjettet. Det viser at man behandler oljeinvesteringer annerledes. Da blir det helt kunstig å late som at to milliarder kroner mer til vei ville skapt økt press i økonomien, mens 10 milliarder til oljeinvesteringer ikke gjør det, sier Solvik-Olsen.

Men finansminister Sigbjørn Johnsen er rykende uenig med Solvik-Olsen, og avviser at det er et kunstig skille mellom penger som brukes innenfor og utenfor handlingsregelen.

– Dreier seg om viljen og evnen til å prioritere

– Nei, det ikke noe kunstig skille. For eksempel er penger som vi investerer i barnehager, på grunnskoler og i lærere så er det forbruk. Men med modellen som FrP ser for seg er det å bygge en skole en investering, sier Johnsen

Han mener at det diskusjonen i realiteten dreier seg om er det han kaller viljen og evnen til å prioritere innenfor statsbudsjettet.

– Men hvis vi holder oss til handlingsregelen, hvorfor er det slik at Avinor skal være utenfor mens veier skal være innenfor?

Finansminister Sigbjørn Johnsen

Finansminister Sigbjørn Johnsen mener at problemstillingen i realiteten dreier seg om FrPs manglende vilje til å prioritere.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

– Avinor er et selskap som staten går inn i med kapital, et selskap som gir store inntekter i form av utbytter til staten. Dersom er dette omplassering av statlig formue og ikke statlig forbruk, sier Johnsen.

– Finansministeren beviser FrPs poeng

Og med dette svaret beviser finansministerens FrPs poeng, mener Solvik- Olsen.

– Utgiftene til Avinor skaper også press i norsk økonomi, men bevilges utenfor handlingsregelen. Selskapet tjener penger fordi det får øremerket flyrelaterte avgifter som inntekt. Hadde man opprettet et veiselskap slik FrP foreslår, så kunne de fått øremerket bilrelaterte avgifter som ga enorme overskudd og utbytter til statskassen, sier Solvik-Olsen.

Han mener diskusjonen i realiteten dreier seg om hvordan kontantstrømmen skrus sammen, og ikke er en diskusjon om lønnsomhet.

LES OGSÅ: Økonomer sabler ned Frps alternativ til handlingsregelen

Les mer om stortingsvalget

Flere hundre mennesker møtte opp i Dronningparken for å gå et glimt av Erna Solberg og den nye borgerlige regjeringen.

– Siv får gjennomført det hun lover

Den nyvalgte regjeringen ble mottatt som superstjerner da de møtte folket i Dronningparken i Oslo i ettermiddag.

– Eg veit at eg kjem i et departement der det jobbar dyktige folk, seier påtroppande kommunalminister Jan Tore Sanner. Han har lang erfaring frå Stortinget, og seier at han føler seg godt førebudd til jobben.

– Har sommerfugler i magen

Statsminister Erna Solberg ringte aldri Jan Tore Sanner da hun skulle tilby ham statsrådspost. – I vår moderne tid driver vi med dørbank, så Erna kom og banket på hos meg, sier han.

Jens Stoltenberg sa at han har fått et nært og fint forhold til kongen idet han gikk inn til sitt siste statsråd i denne omgang.

Stoltenberg: - Gleder meg til å bo hjemme!

– Det har vært veldig fint å bo i statsministerboligen med mye praktisk hjelp og nærheten til Slottet og Stortinget, men det skal bli godt å bo hjemme!

Slik blir trolig kabalen

Desse blir statsrådar

Her er lekkasjane frå statsrådskabalen til den nye regjeringa. Onsdag får du se om kabalen går opp.