Hopp til innhold

Zuckerberg forsvarer Facebooks rolle i den amerikanske valgkampen

– Vi vil gjøre vår del for å forsvare mot nasjoner som forsøker å spre feilinformasjon og å påvirke valg, skriver Facebook-gründeren.

Mark Zuckerberg

FORSVARER FACEBOOK: Facebook-gründer Mark Zuckerberg forsvarer selskapet etter at det ble kjent at et russisk selskap kjøpte flere tusen annonser på Facebook under presidentvalgkampen.

Foto: Eric Risberg / AP

Onsdag forsvarte Facebook-sjef Mark Zuckerberg selskapets rolle under den amerikanske presidentvalgkampen i et innlegg på Facebook.

– De to presidentkampanjene brukte flere hundre millioner på å reklamere på nett for å få ut budskapet sitt. Det er over tusen ganger mer enn de problematiske annonsene vi har funnet, skriver Zuckerberg.

Selskapet har holdt en lav profil i ukene etter at det ble kjent at et russisk selskap kjøpte flere tusen annonser på Facebook under presidentvalgkampen.

Etterforskes

– Vi vil gjøre vår del for å forsvare mot nasjoner som forsøker å spre feilinformasjon og å påvirke valg, skriver Zuckerberg.

Facebook

FACEBOOK: Facebook, Google og Twitter har blitt spurt av senatets etterretningskomité om å vitne offentlig i forbindelse med Russland-etterforskningen etter presidentvalget i 2016.

Foto: Thomas White / Reuters

Annonsene etterforskes nå av Kongressen, under ledelse av spesialetterforsker Robert Mueller.

Det var Facebook selv som sporet opp annonsesalget, i alt 3300 annonser verdt 100.000 dollar, til å stamme fra et russisk «troll-selskap» kjent for å fremme Kreml-vennlig propaganda.

Facebook, Twitter og Google har ifølge Reuters, blitt bedt om å vitne for åpne dører om saken av Senatets etterretningsutvalg.

Kritiserte flere sosiale medier

Trump

KRITISERTE FACEBOOK: Donald Trump kritiserte Facebook og andre medier i en Twitter melding onsdag.

Foto: Jonathan Ernst / Reuters

Tidligere samme dag kritiserte Donald Trump selskapet, og skrev på sin Twitter-konto at selskapet var «anti-Trump» under presidentvalgkampen i 2016.

Den nye kraftsalven fra Trump i retning Facebook kommer i en tid etter at selskapet har gitt etterforskere over 3000 politiske Facebook-innlegg.

Facebook-innleggene skal ifølge The Washington Post ha vist stor innsikt i det amerikanske samfunnet. CNN skriver at innleggene skal ha forsøkt å forsterke politisk uenighet og å fyre opp en kaos-stemning. Innleggene fremmet ikke nødvendigvis noen kandidat eller sak framfor en annen.

Laster Twitter-innhold

Demokrater vil offentliggjøre

Tirsdag sa nestleder i Senatets etterretningsutvalg Mark Warner til CNN, at det store spørsmålet er hvordan russerne visste hvem de skulle angripe med Facebook-annonsene.

Mark Warner

WARNER: Ifølge nestleder i Senatets etterretningsutvalg Mark Warner var målet med Facebook-annonsene å skape kaos

Foto: Pablo Martinez Monsivais / AP

– Visste de det bare ved å følge med på politiske nyheter i USA? Spredte de annonsene med en geografisk nøkkel eller brukte de en veldig sofistikert demografisk profil? Det er denne type spørsmål vi må få svar på, sa Warner til kanalen.

Adam Schiff, øverste-demokrat i komiteen som etterforsker Russlands rolle under presidentvalget, vil offentliggjøre Facebook-innleggene.

– Man må se dem for å skjønne hvor kynisk dette var av Kreml, som spilte de ulike skillene i samfunnet opp mot hverandre – amerikanere mot amerikanere, sier Schiff til MSNBC.

Også demokraten Richard Blumenthal har sagt at han vil at Facebook-innleggene skal offentliggjøres, skriver CNN.

Russland-etterforskning

Kongressen er, under ledelse av spesialetterforsker Robert Mueller, i gang med en bred Russland-etterforskning.

I ytterste konsekvens kan komitegranskingene føre til at presidenten stilles for riksrett hvis de mener det er bevis for at Trump var involvert i, eller var klar over, Russlands forsøk på å påvirke valget. Riksrett er usannsynlig under en republikansk-styrt kongress.

SISTE NYTT

Siste nytt