Hopp til innhold

Klart for «luftkrig» mellom USA, Canada og EU

Flyprodusenten Boeing maner til handelskrig mot sin kanadiske konkurrent Bombardier. Nå kaster britenes statsminister Theresa May seg inn i kampen på kanadiernes side.

Bombardier-fabrikken i Quebec

DUMPING: Et Bombardier-fly av typen CS100 monteres på fabrikken i Quebec. Boeing mener flyprodusenten bedriver prisdumping, og hevder selskapet har mottatt over tre milliarder dollar i subsidier fra Storbritannia, Canada og Quebec-provinsen.

Foto: Ryan Remiorz / AP

Theresa May

REFS: Britenes statsminister Theresa May beskylder Boeing for å undergrave handelsforholdet med Storbritannia.

Foto: John Stillwell / AP
Justin Trudeau

TRUER: Statsminister Justin Trudeau signaliserte tidligere denne måneden Canada kan avlsye et ventet innkjøp av Boeing-militærfly til en verdi av fem milliarder amerikanske dollar.

Foto: CHRIS WATTIE / Reuters

Torsdag sendte May en streng advarsel til den amerikanske flyprodusenten Boeing, og anklaget dem for å undergrave handelsforholdet til Storbritannia.

Nå ber hun Verdens handelsorganisasjon (WTO) gripe inn i konflikten.

– Dette er ikke den typen atferd vi forventer fra en mangeårig partner, sier May til nyhetsbyrået AP torsdag.

Straffetoll på 220 prosent

Etter en klage fra Boeing foreslo det amerikanske handelsdepartementet denne uka å innføre en straffetoll på nesten 220 prosent på Bombardiers C-serie.

Boeing, som har hovedsete i Chicago, beskylder Bombardier, som får økonomisk støtte fra både Storbritannia og Canada, for å dumpe flyene sine på det amerikanske markedet, skriver AP.

I fjor bestilte det amerikanske flyselskapet Delta 75 Bombardier-fly av typen CS100, med opsjon på ytterligere 100, og Boeing hevder Bombardier har solgt flyene for mindre enn det de faktisk koster å produsere.

Delta påpeker på sin side at Boeing ikke lenger lager 100-seters passasjerfly av den typen selskapet trenger for å betjene sine innenriksflyginger, og at Bombardier dermed ikke er en direkte konkurrent.

Men ifølge en analyse i The Economist, kan Boeings motivasjon i vel så stor grad være frykten for fremtidig konkurranse fra statssubsidierte flyprodusenter i Europa, Kina og Russland.

Trenger støtten

Både Trudeau og May har gode grunner til å involvere seg så sterkt i konflikten, skriver The Economist.

Skulle Boeing få viljen sin, kan det true 3500 arbeidsplasser i den franskspråklige provinsen Quebec, hvor den kanadiske regjeringen prøver å unngå å gi vann på mølla til separatistene som vil løsrive seg fra resten av landet.

I tillegg kan 4500 arbeidsplasser i Nord-Irland være i fare. Etter vårens valg i Storbritannia er Mays regjering avhengig av støtten fra de nordirske parlamentsmedlemmene i Democratic Unionist Party. Partiet står sterkest nettopp øst i Belfast, der Bombardier-fabrikken ligger.

Varsler reaksjoner

Handelskonflikten kommer samtidig ubeleilig for Storbritannia, som har forventninger om å handle mer med USA når de forlater EU i 2019.

Canada har nå truet med å avlyse et ventet innkjøp av militærfly fra Boeing verdt fem milliarder dollar dersom selskapet skulle gå seirende ut av konflikten med Bombardier.

– Vi gjør ikke forretninger med et selskap som er opptatt med å saksøke oss, sa Canadas statsminister Justin Trudeau om konflikten da han møtte sin britiske motpart tidligere denne måneden.

Onsdag denne uka truet Storbritannia med å gjøre det samme.

– Dette er ikke den oppførselen vi forventer av Boeing, og dette kan sette vårt fremtidige forhold med selskapet i fare, sa forsvarsminister Michael Fallon i en uttalelse.

SISTE NYTT

Siste nytt