Ono mener den polske gründerbedriften «utnytter og misbruker John Lennons ettermæle for å selge brus», melder iTV.
Dermed tok Onos advokater kontakt med det polske selskapet, og truet med erstatningskrav på opptil 45.000 kroner per dag og 4500 kroner per solgte flaske, for å ha brukt varemerket John Lennon, melder Reuters.
I tillegg til at leskedrikkens navn lignet mistenkelig på John Lennon, brukte selskapet teksten «let it be» – som i den kjente Beatles-sangen – og tegninger av runde briller i sitt reklamemateriell.
Selv om «John Lemon» nekter for å ha brutt Beatles-stjernes rettigheter, har de nå gått med på å bytte navn til «On Lemon». All brus med det gamle navnet skal selges innen utgangen av oktober.
De viser til at varemerket John Lemon ble registrert i EUs systemer i 2014 – to år før Ono fikk ektemannens navn gjort om til et varemerke.
– Dette er to ulike merkevarer. Men dette er en oppstartsbedrift, og vi kan ikke kjempe mot noen som har mange, mange millioner på bok, sier Karol Chamera i selskapet som distribuerer brusen til avisen East London Advertiser.