Hopp til innhold

Milliarder av oppringninger fra roboter

De er irriterende og de plager oss stadig oftere. Bare i april ble det foretatt cirka 3,4 milliarder robot-oppringninger.

Skjermbilde

Telefonene kommer ofte fra et fremmed land.

Foto: Skjermbilde

Ifølge The New York Times ble det i forrige måned tatt 900 millioner flere robot-oppringninger enn i samme måned i fjor. I USA har føderale myndigheter nå gitt telefonselskapene tillatelse til å blokkere visse numre, en mulighet Telenor og andre norske aktører har hatt i flere år.

Enkel og billig svindel

Automatoppringningene er økende fordi det er enkelt og billig. En robot kan ringe til millioner av brukere i løpet av en dag, sier eksperter til New York Times.

Tall avisen har hentet inn viser at det ble tatt rundt 3,4 milliarder slike oppringninger bare i april.

Anslaget er fra appen «YouMail» som blant annet stopper robot-oppringninger ved å spille av en hilsen som sier at nummeret ikke er i bruk.

Skjermbilde

Også mens denne artikkelen ble skrevet kom det inn en svindler-telefon.

Foto: Marit Kolberg / NRK

Svindlernes fremgangsmåte er enkel. Et ukjent telefonnummer ringer opp, men avslutter så fort at man ikke rekker å svare. Hvis man da ringer tilbake, kan kostnadene begynne å løpe. Enten ved at man havner i en telefonsvarer eller at det er stille. Kunden er uansett den som får regningen.

Det dreier seg ofte ikke om så store summer, men svindlerne tjener godt på at av de millionene de ringer, kan det være noen som ringer tilbake.

Ringer også fra lokale numre

Det er ikke bare roboter med ukjente telefonnumre fra fremmede land som vekker oss på morgenkvisten eller forstyrrer midt i et viktig møte. Mer sofistikerte svindlere klarer å bruke lokale numre, noe som gjør det mer sannsynlig at den som ringes opp, vil svare.

– Svindlerne tar på seg en slags kamuflasje. Istedenfor at det står +44 eller en annen landskode, står det et norsk nummer, sa kommunikasjonsrådgiver Kristian Fredheim i Telia da NRK skrev om en svindelsak tidligere i vår

Telenor sperrer mellom en og to millioner anrop

Anders Krokan

Anders Krokan sier Telenor sperrer mellom en og to millioner anrop i året.

Foto: Pressebilde

– Telefonen eller nummeret ditt har ikke blitt hacket, det er viktig å understreke, sier Kommunikasjonssjef i Telenor, Anders Krokan til NRK.

Han forklarer at svindlerne bruker programvare som gjør at de kan utgi seg for å ringe fra et nummer som tilhører noen andre. Telenor har et eget sikkerhetsmiljø som jobber med denne type svindel.

– Hvis noe av våre kunder opplever at nummeret blir brukt i svindel, kan vi, i enighet med kunden, sperre slike anrop.

Krokan sier dette ofte er effektivt.

– På et år sperrer vi en til to millioner slike anrop fra å nå gjennom til våre norske kunder, sier han.

SISTE NYTT

Siste nytt