Hopp til innhold

Mener dette bildet viser hvor dårlige folk er til å følge med på sikkerhetsinstruksen

Bilder og videoer fra innsiden av Southwest -flyet som nødlandet denne uka, viser at mange passasjerer bruker oksygenmaskene feil.

Southwest Airlines Emergency Landing

SE VIDEO: Marty Martinez (t.v.) sendte direkte fra nødlandingen, men han og flere med ham bruker oksygenmasken feil.

En kvinne mistet livet da et vindu ble knust på flyvningen fra New York til Dallas tirsdag.

Kvinnen ble halvveis sugd ut av vinduet, men ble holdt igjen av medpassasjerer.

– Følg med

Mens dramatikken pågikk og flyet gikk inn for nødlanding, sendte Marty Martinez en direktesending på Facebook (se utdrag øverst i artikkelen).

Bildene av passasjerer som sitter med oksygenmasker foran ansiktet, har vakt sterke reaksjoner blant kabinansatte.

Mange av passasjerene dekker nemlig bare munnen med masken, men ifølge sikkerhetsinstruksen som gis i forkant av alle flyvninger skal masken føres over nesen i tillegg.

– Folkens. Lytt til kabinpersonalet. Nesten alle på dette bildet har tatt på seg masken feil. Legg ned telefonen, slutt å ta selfies og lytt: Dekk over nesen og munnen, skriver Bobby Laurie på Twitter.

Laster Twitter-innhold

Han har jobbet som kabinansatt for amerikanske flyselskaper i 10 år og har vært med på å utvikle treningsprogram for kabinansatte i American Airlines.

– Alle er åpenbart i en uventet situasjon og i panikk. Men sikkerhetsgjennomgangen gjøres foran hver flyvning samme hvor du befinner deg i verden, sier Laurie til BBC.

– Kun 10 prosent følger med

Jarle Gimmestad
Foto: gimmestads.no

Laurie sier han synes det er frustrerende å bli ignorert når han forsøker å forberede passasjerene sine på det verste.

– Du står foran folk og prøver å vise dem hvordan de kan redde livet i en nødssituasjon, men de sender tekstmeldinger, tar selfies, har på hodetelefoner eller har allerede sovnet, sier han.

Jarle Gimmestad er tidligere kaptein i SAS og jobber nå som sikkerhetsrådgiver. Han er godt vant med at folk ikke setter av de få minuttene det tar å følge med på instruksjonene fra kabinbesetningen.

– Man anslår at cirka 10 prosent av dem som sitter i kabinen følger med under sikkerhetsbriefen, og at de 10 prosentene vil ta ledelsen når noe skjer. Da vil de skape strømmen som sørger for at resten følger med, sier Gimmestad til NRK.

Han tror noe av årsaken til at folk ikke følger med er at man er vant til at det er trygt å fly.

– Selv har jeg ikke en eneste dramatisk historie fra mitt yrkesliv. Folk har blitt veldig reisevante og blaserte og vil ikke la seg forstyrre fra det de driver med. Noen jobber, andre sover og noen sitter med hodetelefoner.

– Det er beundringsverdig at flyselskapene holder motet oppe og gjennomfører briefen like ufortrødent, sier Gimmestad til NRK.

– Topptrent

En annen kabinansatt skriver på Twitter at tirsdagens ulykke er en viktig påminnelse om viktigheten av god trening for dem som jobber langs seteradene om bord.

– Hva som helst kan skje når som helst. Vær så snill og se på sikkerhetsgjennomgangen og vit at jobben vår er så mye mer enn å servere Cola i 30.000 fot, skriver hun.

Laster Twitter-innhold

Gimmestad tror ikke passasjerene mangler respekt for kabinpersonalet, men at de kanskje er uvitende om hva jobben faktisk består av.

– Jeg tror ikke passasjerene vet hvor kompetente kabinpersonalet er. De som sitter forrest i flyet stenger døra, mens kabinpersonalet må slukke brann, håndtere rebelske passasjerer og evakuere flyet. Dette trener de jevnlig på, sier Gimmestad.

– Kan ikke forvente for mye av passasjerene

Granskinger av flyulykker har avdekket at passasjerer har blitt desorienterte og glemt åpenbare ting når dramatikken står på som verst.

Da et fly fra US Airways styrtet etter avgang fra LaGuardia-flyplassen i New York i 1992, mistet 27 av passasjerene livet. Ifølge havarirapporten skal enkelte av passasjerene ha forsøkt å forlate setene uten å ta av seg setebeltet, mens andre slet med å finne ut av hvordan de skulle åpne beltet.

– Det er en vanlig psykologisk reaksjon å glemme rutiner når noe skjer brått og hurtig. Man kan ikke forvente at passasjerene er trent på slike situasjoner. De får ting demonstrert, men får ikke prøvd det i praksis, sier Gimmestad.

– Likevel ser man at folk noen ganger reagerer utover det man kunne forvente, som i Southwest-ulykken hvor medpassasjerer grep inn og holdt kvinnen som ble sugd ut av vinduet tilbake.

SISTE NYTT

Siste nytt