Fredag forrige uke kjørte en 39 år gammel mann ned og drepte fire mennesker i en travel gågate i den svenske hovedstaden. Drapsvåpenet var en kapret lastebil.
Nå spør svenskene seg om det er mulig å hindre at lastebiler blir brukt som våpen i fremtiden.
I Norge sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at et møte med involverte aktører, som i Sverige, virker fornuftig.
– Jeg vil ta initiativ til et tilsvarende møte med næringen og Statens vegvesen over påsken, for å se på hva som kan være teknisk mulig og samtidig praktisk gjennomførbart.
Lastebiler er vanligvis et nyttig arbeidsredskap, men lastebil-angrep har skjedd flere steder, som i Nice, Berlin og i Stockholm.
– Norge skal være trygt
Solvik-Olsen påpeker at dette er en relativt ny problemstilling for myndigheter over hele Europa, og at det må opp til diskusjon hvordan det skal håndteres.
– Det skal være trygt å bo og ferdes i landet vårt. Det er både trist og forkastelig når terrorister flere steder nå har brukt tunge kjøretøy som våpen. Tekniske tiltak for å forhindre kapring av lastebiler kan være en annen mer hensiktsmessig tilnærming.
Setter sjåføren i fare
Bransjesjef i Sveriges Åkeriföretag Ulric Långberg mener at det i 2017 bør være teknisk mulig at lastebilen stanser, dersom den er for langt unna føreren.
– Det bør være umulig å stjele en lastebil og kjøre fra sjåføren, sier Långberg til Sveriges Radio.
Men i Norge er man skeptisk til slike løsninger.
– Hvis man er avhengig av fingeravtrykk, en teknisk innretning som vedkommende har i beltet eller at man er avhengig av andre ting som sjåføren har på seg, da blir sjåføren også satt i fare, sier direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir Mo.
- Les også:
– Alle gode krefter bør sette seg ned og diskutere hvordan vi kan forhindre terror, men dette er ikke et lastebil-problem. Det er et samfunnsproblem, og det er med det perspektivet man må diskutere hvordan man skal forhindre terror i fremtiden, avslutter Mo.
Møte om tiltak
Torsdag denne uken har den svenske infrastrukturministeren Anna Johansson, innkalt til et møte om hva som kan gjøres for å hindre at lastebiler blir kapret.
Dit kommer lastebileierne, kommuner og andre myndigheter, men også lastebilprodusentene Volvo og Scania.
– Det kan dreie seg om tekniske løsninger som gjør at det ikke går an å starte lastebilen om man ikke er rett person, autobremser, tekniske løsninger, men det kan også handle om regelverk, sier Johansson.
- Les også: