NRK Meny

Solvik-Olsen: – Tekniske tiltak kan være hensiktsmessig mot lastebil-angrep

Etter terrorangrepet i Stockholm innkaller infrastrukturministeren i Sverige til møte med lastebilbransjen om løsninger, for å hindre at lastebiler brukes i terroraksjoner. Nå vil også Samferdselsdepartementet i Norge ta initiativ til et lignende møte.

Sweden Truck Crash

Fire mennesker ble drept da en lastebil braste inn i en gågate i Stockholm fredag forrige uke.

Foto: Markus Schreiber / AP

Fredag forrige uke kjørte en 39 år gammel mann ned og drepte fire mennesker i en travel gågate i den svenske hovedstaden. Drapsvåpenet var en kapret lastebil.

Nå spør svenskene seg om det er mulig å hindre at lastebiler blir brukt som våpen i fremtiden.

I Norge sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at et møte med involverte aktører, som i Sverige, virker fornuftig.

– Jeg vil ta initiativ til et tilsvarende møte med næringen og Statens vegvesen over påsken, for å se på hva som kan være teknisk mulig og samtidig praktisk gjennomførbart.

Lastebiler er vanligvis et nyttig arbeidsredskap, men lastebil-angrep har skjedd flere steder, som i Nice, Berlin og i Stockholm.

– Norge skal være trygt

Solvik-Olsen påpeker at dette er en relativt ny problemstilling for myndigheter over hele Europa, og at det må opp til diskusjon hvordan det skal håndteres.

– Det skal være trygt å bo og ferdes i landet vårt. Det er både trist og forkastelig når terrorister flere steder nå har brukt tunge kjøretøy som våpen. Tekniske tiltak for å forhindre kapring av lastebiler kan være en annen mer hensiktsmessig tilnærming.

Setter sjåføren i fare

Bransjesjef i Sveriges Åkeriföretag Ulric Långberg mener at det i 2017 bør være teknisk mulig at lastebilen stanser, dersom den er for langt unna føreren.

Det bør være umulig å stjele en lastebil og kjøre fra sjåføren, sier Långberg til Sveriges Radio.

Men i Norge er man skeptisk til slike løsninger.

– Hvis man er avhengig av fingeravtrykk, en teknisk innretning som vedkommende har i beltet eller at man er avhengig av andre ting som sjåføren har på seg, da blir sjåføren også satt i fare, sier direktør i Norges Lastebileierforbund, Geir Mo.

– Alle gode krefter bør sette seg ned og diskutere hvordan vi kan forhindre terror, men dette er ikke et lastebil-problem. Det er et samfunnsproblem, og det er med det perspektivet man må diskutere hvordan man skal forhindre terror i fremtiden, avslutter Mo.

Møte om tiltak

Torsdag denne uken har den svenske infrastrukturministeren Anna Johansson, innkalt til et møte om hva som kan gjøres for å hindre at lastebiler blir kapret.

Dit kommer lastebileierne, kommuner og andre myndigheter, men også lastebilprodusentene Volvo og Scania.

– Det kan dreie seg om tekniske løsninger som gjør at det ikke går an å starte lastebilen om man ikke er rett person, autobremser, tekniske løsninger, men det kan også handle om regelverk, sier Johansson.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt