Godstoget ankom Yiwu i Zhejiang-provinsen øst i Kina i dag, etter å ha reist 12.000 kilometer fra London. Det hadde en lang rekke med containere på slep, lastet med whisky og babymelk, maskindeler og medisiner.
– Dette er stort. Togets ankomst er en symboltung milepæl for det som er et svært viktig prestisjeprosjekt for Kina og Kinas posisjon i verden, sier sosialantropolog og Kina-kjenner Henning Kristoffersen til NRK.
«One Belt One Road»
Jernbanen er en del av Beijings store ambisjon om en ny og moderne silkevei over hav og land, som skal knytte landet økonomisk og politisk til store deler av verden.
Prestisjeprosjektet heter« One Belt, One Road», og finansieres blant annet av den nye verdensbanken opprettet av Kina, AIIB.
London er nå blitt den 15ende byen som knyttes til den kinesiske jernbanen siden Xi Jinping lanserte prosjektet, noe som viser at Kina ikke farer med tomt snakk, forteller Kristoffersen.
– Dette viser verden at Beijing har evnen til å gjennomføre et gigantprosjekt av global betydning, sier Kristoffersen.
Toget, som bærer navnet «Vinden Fra Øst», ble ønsket velkommen av handelsfolk og shipping-representanter i Yiwu, etter at det først hadde gått fra Kina til London i januar.
Kina har nå to av verdens lengste jernbaner.
Den som går til Madrid er 1000 kilometer lengre enn den til Storbritannia. De er begge lengre enn den transsibirske jernbanen.
– Den kinesiske drømmen
– Man kan knytte dette prosjektet til den kinesiske drømmen, sier Kinaforsker Hans Jørgen Gåsemyr, som er tilknyttet UIB og NUPI, til NRK.
Det er nemlig president Xi Jinpings store visjon at Kina skal finne tilbake til sin storhetstid.
– Det handler om å hente Kina tilbake til en mer ledende posisjon i verden til det midtpunktet landet var om en går noen hundre år tilbake, sier Gåsemyr.
Prosjektet skal sikre vekst og velstand innad i Kina, ved å gi tilgang både til råvarer og markeder i verden utenfor.
Samtidig er det et omfattende politisk prosjekt.
Planen er at One Belt One Road skal omfavne 60 land i Asia og Europa, og likevel ha langt større rekkevidde.
– Det er spesielt interessant å se hvor mye Kina legger i å utvikle de bilaterale relasjonene i disse landene, sier Gåsemyr.
Kristoffersen mener at prosjektet så langt er en seier for Kina mot skeptikerne til landets globalisering.
– Det er viktig for Kina å vise seg som en pålitelig, troverdig aktør som bidrar med global vekst, sier Kristoffersen.
Det er imidlertid ikke bare fryd og gammen i alle land som involveres i Kinas storstilte prosjekt. Mer om dette kan du se i URIX-spesial om Kinas nye silkevei: