NRK Meny
Normal

Kinas gigantprosjekt på skinner

For første gang har et godstog kommet på skinner helt fra Storbritannia til Kina. – Dette er stort og viser verden at Beijing har evnen til å gjennomføre et gigantprosjekt av global betydning, sier Kina-kjennere.

Frakttoget fra London til Kina er fremme

VIND FRA ØST: På den tjue dager lange turen har godstoget vært gjennom Frankrike, Belgia, Tyskland, Polen, Hviterussland, Russland og Kasakhstan.

Foto: THOMAS PETER / Reuters

Godstoget ankom Yiwu i Zhejiang-provinsen øst i Kina i dag, etter å ha reist 12.000 kilometer fra London. Det hadde en lang rekke med containere på slep, lastet med whisky og babymelk, maskindeler og medisiner.

– Dette er stort. Togets ankomst er en symboltung milepæl for det som er et svært viktig prestisjeprosjekt for Kina og Kinas posisjon i verden, sier sosialantropolog og Kina-kjenner Henning Kristoffersen til NRK.

Laster kart, vennligst vent...

«One Belt One Road»

Jernbanen er en del av Beijings store ambisjon om en ny og moderne silkevei over hav og land, som skal knytte landet økonomisk og politisk til store deler av verden.

Prestisjeprosjektet heter« One Belt, One Road», og finansieres blant annet av den nye verdensbanken opprettet av Kina, AIIB.

Frakttoget fra London til Kina er fremme

RASKERE: Togfrakten hevdes å være 30 dager raskere enn om varene skulle fraktes med skip, og være billigere enn flyfrakt, men pilotreisen tok to dager lengre enn de 18 dagene som man forventet å bruke. Likevel kan toget kun frakte 88 containere, mens et skip kan frakte 10-20.000 av dem.

Foto: THOMAS PETER / Reuters

London er nå blitt den 15ende byen som knyttes til den kinesiske jernbanen siden Xi Jinping lanserte prosjektet, noe som viser at Kina ikke farer med tomt snakk, forteller Kristoffersen.

– Dette viser verden at Beijing har evnen til å gjennomføre et gigantprosjekt av global betydning, sier Kristoffersen.

Toget, som bærer navnet «Vinden Fra Øst», ble ønsket velkommen av handelsfolk og shipping-representanter i Yiwu, etter at det først hadde gått fra Kina til London i januar.

Kina har nå to av verdens lengste jernbaner.

Den som går til Madrid er 1000 kilometer lengre enn den til Storbritannia. De er begge lengre enn den transsibirske jernbanen.

– Den kinesiske drømmen

– Man kan knytte dette prosjektet til den kinesiske drømmen, sier Kinaforsker Hans Jørgen Gåsemyr, som er tilknyttet UIB og NUPI, til NRK.

Det er nemlig president Xi Jinpings store visjon at Kina skal finne tilbake til sin storhetstid.

– Det handler om å hente Kina tilbake til en mer ledende posisjon i verden til det midtpunktet landet var om en går noen hundre år tilbake, sier Gåsemyr.

Frakttoget til Kina forlater London

UNDERVEIS: Godstogets lokomotiv og togvogner må byttes ut underveis på grunn av større dimensjoner på delen av jernbanen som går gjennom områder som tidligere hørte til Sovjetunionen.

Foto: ISABEL INFANTES / AFP

Prosjektet skal sikre vekst og velstand innad i Kina, ved å gi tilgang både til råvarer og markeder i verden utenfor.

Samtidig er det et omfattende politisk prosjekt.

Planen er at One Belt One Road skal omfavne 60 land i Asia og Europa, og likevel ha langt større rekkevidde.

– Det er spesielt interessant å se hvor mye Kina legger i å utvikle de bilaterale relasjonene i disse landene, sier Gåsemyr.

Første frakttog fra Kina ankom London i januar

BREXIT: En av grunnene til at Storbritannia styrker båndene til Kina er landets Brexit om to år. Da blir forholdet til land i verden utenfor Europa også svært viktig for britene. Dette bildet viser godstogets ankomst til London i januar.

Foto: NIKLAS HALLE'N / AFP

Kristoffersen mener at prosjektet så langt er en seier for Kina mot skeptikerne til landets globalisering.

– Det er viktig for Kina å vise seg som en pålitelig, troverdig aktør som bidrar med global vekst, sier Kristoffersen.

Det er imidlertid ikke bare fryd og gammen i alle land som involveres i Kinas storstilte prosjekt. Mer om dette kan du se i URIX-spesial om Kinas nye silkevei:

Kina børster støvet av silkeveien, handelsåren mellom Asia og Europa. Men nå er kameler byttet ut med lyntog og motorveier. Asias stormakt strør om seg med milliarder til land i regionen - men hva vil de ha tilbake? Programleder er Petter Oulie-Hauge.
Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste nytt