Hopp til innhold

Flere titalls ikke gjort rede for etter ferjebrannen

Basert på passasjerlister som de italienske myndighetene har fått utdelt, er 41 mennesker man antar var om bord på ferja «Norman Atlantic» da den begynte brenne, ikke gjort rede for. Samtidig finner den italienske marinen stadig flere omkomne i havet.

Se video fra redningsaksjonen

Italias forsvarsminister Roberta Pinotti bekreftet mandag ettermiddag under en pressekonferanse at åtte mennesker er bekreftet døde etter branndramaet på «Norman Atlantic». I tillegg har den italienske marinen evakuert 427 fra ferjen.

Kort tid etter pressekonferansen opplyste den italienske marinen at man har funnet to omkomne til etter brannen. Ti mennesker har så langt blitt bekreftet døde.

Til sammen utgjør det 437 mennesker man har gjort rede for fra passasjer- og mannskapslisten til skipet - 41 mindre enn tallet på 478 som greske myndigheter søndag annonserte befant seg på listen, skriver AFP.

Fortsetter letearbeid

Maurizio Lupi

Italias transportminister sier de fortsetter letearbeidet da de ikke kan være sikre på hvor mange som faktisk var om bord på skipet da det begynte å brenne.

Foto: Alessandra Tarantino / Ap

Men den italienske transportministeren Maurizio Lupi gjorde det klart mandag at tallet som kom fra Hellas kan være unøyaktig, spesielt siden ferjen hadde stoppet ved en gresk øy like før brannen brøt ut på åpent hav.

– Det er en liste over folk som gikk om bord på ferja med navnene til 427 passasjerer og 56 mannskap. Det er opp til avgangshavnen å matche disse navnene med menneskene som nå har blitt reddet fra ferja, sa Lupi.

– Det er derfor vi fortsetter letearbeidet – vi vet ikke hva det nøyaktige tallet var.

Militære fly flyr nå over området rundt ferja og foretar søk etter omkomne. Ingen av uttalelsene til de overlevende passasjerene har indikert at så mange som 40 medpassasjerer har omkommet.

Norsk ekspert: – Må regne med ulykker

Sterk vind, dårlig sikt og høye bølger har gjort redningsaksjonen i Adriaterhavet svært vanskelig, men italienske og greske helikoptre har gått i skytteltrafikk gjennom natten for å heise opp passasjerer fra «Norman Atlantic».

Den norske sjøfartsekspert Sigurd Gude sier evakuering med livbåter i dårlig vær er veldig farlig, og at man må regne med ulykker.

– Å bestemme seg for å evakuere et passasjerskip i dårlig vær ved hjelp av livbåter, er nok en beslutning som sitter svært langt inne for kapteinen. Du kan ikke sette ut en livbåt med 150 mennesker i opprørt sjø uten å regne med å få større ulykker, sier han til NRK.

Artikkelen fortsetter under videoen

Sjøfartsekspert Sigurd Gude om livbåtevakueringen

Avdekket mangler

Ferja «Norman Atlantic» er bare fem år gammel, men fartøyet har allerede skiftet navn fem ganger. Da selskapet Paris Mou inspiserte skipet 19. desember i år, ble det avdekket seks mangler. Dette gjaldt blant annet manglende nødlys og manglende redningsutstyr.

Ingen av dem var så alvorlige at skipet ble holdt tilbake, skriver den italienske avisen Il Sole 24 Ore.

Avisen skriver at en inspeksjon 19. juli også avdekket problemer med branndørene. Heller ikke når det gjaldt rømningsveier var alt i orden.

Sigurd Gude sier at dersom branndører ikke funger som de skal, kan brannen eskalere kraftig.

Artikkelen fortsetter under bildegalleriet

– Brann på skip er generelt sett veldig krevende, og det har sammenheng med spredningen av brannen og hastigheten den sprer seg med. Hvis man da ikke har fått lukket alle branndører kan det oppstå en trekkvirkning som da bærer ved til bålet, så å si, forteller han.

– Jeg husker en brann på danskebåten for noen år siden der batteriet i en elektrisk bil begynte å brenne. Da brukte man 12 timer på å få slukket den brannen.

SISTE NYTT

Siste nytt