Det sosiale nettsamfunnet Facebook lanserte denne uken tjenesten «Steder» som gjør det mulig å vise vennene dine hvor du befinner deg for øyeblikket.
- NRKbeta: Hvor er vennene dine nå?
Ved hjelp av et program på mobiltelefonen sendes GPS-posisjonen din til Facebook, og publiseres på profilen din. Du kan også oppgi hvem av Facebook-vennene dine som er sammen med deg.
Tjenesten er foreløpig bare tilgjengelig for Facebook-brukere i USA, men skal fortløpende lanseres i en rekke andre land.
Målrettet markedsføring
Facebook Steder kommer i kjølvannet av lignende tjenester som Gowalla og Foursquare.
- NRKbeta: Hva er vitsen med Gowalla?
Brukerne får også her mulighet til å «sjekke inn» på ulike steder, som treningssentre og puben på hjørnet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Tjenesten vil trolig bety store reklameinntekter for Facebook, siden lokale bedrifter på stedet du befinner deg kan sende målrettet reklame gjennom Facebook-profilen din.
Du kan også komme til å motta elektroniske rabattkuponger når du nærmer deg en forretning, opplyser kilder i Facebook til nyhetsbyrået Reuters.
Med en brukermasse på 500 millioner mennesker, kan dette bli god butikk for selskapet bak nettstedet.
Personvernkritikk
Facebook har tidligere fått kritikk for sin tidvis lemfeldige håndtering av personvernet, og måtte tidligere i år forenkle personverninnstillingene på nettstedet.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Du vil kanskje ikke at eks-kjæresten din eller sjefen din skal kunne ha full oversikt over hvor du befinner deg, men Facebook understreker at det er fullt mulig å skru av tjenesten.
Brukere under 18 år kan heller ikke kringkaste hvor de befinner seg til andre enn dem de har på sin venneliste.
En problemstilling er at du selv må gå inn og fjerne informasjonen hvis vennene dine «tagger» deg når de befinner seg på samme sted som deg.
– Det er nær umulig å lansere en ny tjeneste uten at det vekker personvernspørsmål. Det gjenstår å se om brukere vil sette pris på å bli tagget av andre brukere, sier sosiale nettverk-analytiker Augie Ray til Wall Street Journal.
Bekymringsfull utvikling
Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.
Foto: NyhetsspillerDatatilsynet har nå begynt å se nærmere på den nye tjenesten, og direktør Bjørn Erik Thon mener folk bør holde tunga rett i munnen.
– Du må nok være en over gjennomsnittet teknologikyndig person for å skjønne hvordan dette fungerer. Det er spesielt bekymringsverdig at man kan miste kontroll over personopplysningene sine, hvis man ikke er klar over hvor tilgjengelig man gjør seg, sier Thon, som tar forbehold om at de ennå ikke har prøvd tjenesten.
– Å oppgi lokasjonen sin kan være fint for dem som vil dele det med vennene sine. Men det kan se ut som om tjenesten er laget slik at informasjonen også blir tilgjengelig for dine venners venner. Og hvis noen av dem har en åpen profil vil den bli tilgjengelig for enda flere, frykter Thon.
Thon forteller at et viktig personvernsprinsipp er at man selv må gå aktivt inn og si ja til å dele personlig informasjon, og ikke måtte lukke dører i ettertid.
– Men hele forretningsideen til Facebook baserer seg på at du gir fra deg personopplysningene dine som innsats for å få være med. Det er ikke noen «freeride», sier Thon, som vil ta opp saken når han møter kolleger i den internasjonale arbeidsgruppa for datasikkerhet i Berlin senere i høst.
Frida Löwengren i Facebooks PR-byrå i Norden skriver i en e-post til NRK at tjenesten i utgangspunktet bare kan deles med folk man har som venner. Unntaket er for dem som har en helt åpen profil.