Hopp til innhold

Facebook vil betale for innhold i Australia

Facebook har inngått en avtale med Rupert Murdochs News Corp. Nå må de betale for å publisere saker fra australske medier.

Rupert Murdoch

Facebook går med på betale Rupert Murdoch og News Corp for å kunne dele nyhetssaker.

Foto: Mark Lennihan / Ap

Avtalen mellom Facebook og News Corps er inngått etter måneder med konflikt.

I februar ble alt innhold fra Murdochs medieimperium sperret fra Facebook. I en uke var australiere utestengt fra artikler på Facebook.

Konflikten førte også til at australske nødetater ikke kunne vise Facebook-sidene sine.

Dagen etter at Facebook blokkerte deling av nyheter i Australia, var det hovedoppslag i flere australske aviser.

Slik så forsiden ut på de største australske avisene dagen etter Facebook blokkerte delingen av nyheter i Australia.

Foto: Rick Rycroft / AP

Banebrytende medielov

Australia innførte 25. februar en ny medielov. Loven pålegger Facebook og Google å betale mediehus for å få lov til å kunne spre deres nyheter.

Loven er den første av sitt slag i verden. De australske mediene, har I likhet med medier verden over de siste årene, mistet inntekter til Google og Facebook.

Det australske parlamentet begynte å arbeide med loven etter at det kom frem i en undersøkelse at 49 prosent av alle australske reklameinntekter går til Google. Facebook får 24 prosent.

Loven tvinger teknogiganter, som Google og Facebook, til å inngå egne avtaler med mediehusene for betaling av innhold. Dersom de ikke blir enige seg i mellom, vil staten oppnenve en mekler.

Landemerke for journalistikken

De amerikanske teknogigantene har lenge prøvd å motarbeide loven. I går kveld ble avtalen mellom Facebook og News Corp gjort kjent.

– Avtalen med Facebook er et landemerke i endringen av handel med journalistikk, skrev konsernsjefen i News Corp Robert Thomsen i en uttalelse.

– News Corp har ledet en global debatt, mens de digitale gigantene har skodd seg på nyhetsindustrien, skrev Thomsen.

News Corp Australia kontrollerer 70 prosent av australske aviser.

konsernsjef i News Corps Robert Thomsen

– Avtalen er et landemerke for journalistikken, sier konsernsjef i News Corp Robert Thomsen.

Foto: Mark Lennihan / AP

Ukjent sum

Hvor mye Facebook har betalt for avtalen er ukjent.

For tre uker siden ble en lignende avtale inngått mellom News Corp og Google.

I tillegg til giganten News Corp, har Facebook også inngått avtaler med mindre medier i Australia. Den største av de er mediehuset Seven West.

Den nye medieloven har blitt kritisert av forskere. Flere hevder at loven er urfomet slik at den sikrer inntekter til mediegiganter som News Corp.

– Ingen garanti at offentligheten kommer til å vinne på dette, sa Tanya Notley.

Hun er seniorforsker i kommunikasjon på Western Sydney University, til New York Times.

Marc Zuckerberg

Facebook vil betale for å dele australske nyhetsartikler.

Foto: Andrew Harnik / AP

Tanken bak loven er å styrke landets journalistikk, men det ser ut som det kan øke makten til de mektige mediene:

– De er nyhetenes portvoktere for offentligheten, sa Marc Cheong.

Han forsker på digital etikk på University of Melbourne.

I en uttalelse skriver Facebooks New Zealand og Australia-sjef Andrew Hunter at avtalen:

– Vil hjelpe folk med å få tilgang til nyhetsartikler, nyhetsvideoer fra et nettverk av nasjonale, urbane, lokale og regionale nyhetsrom.

SISTE NYTT

Siste nytt