Johnson sier at «nå er tidspunktet» da næringslivet og befolkningen må forberede seg på at det ikke blir noen avtale.
Statsministeren sier også at forhandlingene med EU fortsetter, men toner ned forventningene til at de skal komme i mål.
Det kom ikke til noe gjennombrudd under samtalene med EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, i Brussel i går.
- Les mer:
Johnson orienterte i ettermiddag den britiske regjeringen om gårsdagens møte.
Han anklager EU for å ville «straffe» Storbritannia dersom landet ikke tilpasser seg det som måtte komme av nye lover i EU, skriver nyhetsbyrået AFP. Johnson hevder at tilpasningskravet egentlig ble tatt ut av forhandlingene på et tidligere stadium.
Har dårlig tid
Overgangsperioden etter brexit går ut ved nyttår. Etter at Storbritannia gikk ut av EU 31. desember i fjor, har landet hatt et år på seg til å komme fram til en handelsavtale som skal gjelde fra 1. januar 2021.
Det har de så langt ikke klart. I verste fall kan det bli kø og kaos på grenseoverganger mellom EU og Storbritannia.
Det er særlig når det gjelder konkurranseregler, fiskeri og håndhevingen av en framtidig avtale at det er vanskelig å bli enige.
Dette er områder som har vært vanskelige helt fra starten av forhandlingene.
- Les mer om stridspunktene:
Vil gå den ekstra mila
Statsminister Johnson understreket etter møtet med regjeringen i kveld at britene ikke er innstilt på å forlate forhandlingene.
– Vi vil gå den ekstra mila. Jeg vil dra til Brussel, jeg vil dra til Paris, jeg vil dra til Berlin, jeg vil dra dit det er nødvendig for å hente hjem en avtale, sa Johnson.
Uten en avtale, vil det være reglene fastsatt av Verdens handelsorganisasjon, WTO, som blir styrende for forholdet til EU.
EU forbereder seg
På begge sider av Den engelske kanal forbereder myndigheter seg nå på at forhandlingene om en handelsavtale kollapser.
Det betyr i praksis nye overgangsperioder for viktige deler av økonomien.
- Luftfart: Storbritannia vil ikke lenger være medlem av EUs luftfartsorganisasjon, ECCA. Det betyr at de ikke er omfattet av reglene som skal forenkle flyginger mellom EU-land. EU-kommisjonen foreslår en overgangsperiode på 6 måneder, der «visse flyginger» får gå som før.
- Transport: Også her foreslår EU en overgangsperiode på 6 måneder for lastebiler og busser. Det foreslås også at ordningen med en britisk-fransk kommisjon som regulerer trafikken gjennom tunnelen under Den engelske kanal forlenges med 2 måneder.
- Fiske: EU har foreslått å forlenge overgangsperioden fram til utgangen av desember neste år. Det ville bety at europeiske fiskebåter kan fortsette å fiske i britisk farvann og vise versa. En talsmann for Storbritannias statsminister har sagt at det er uaktuelt og «i strid med statusen som en uavhengig kyststat».
I tillegg har flere av EU-landene satt i gang egne forberedelser til et liv uten avtale med Storbritannia.
Store endringer for britene
BBC skriver at britene må forberede seg på endringer i måten de lever og arbeider på fra 1. januar 2021.
- Uten handelsavtale kan prisene gå opp, både på varer de kjøper fra EU og på varer de selger til EU.
- Ulike standarder for mat og emballasje kan bli et problem. Britiske varer risikerer å bli stanset på grensen.
- Økt grensekontroll kan føre til lange køer av lastebiler på grensa.
- Samarbeid når det gjelder sikkerhet og deling av data vil bli vanskeligere. Storbritannia vil for eksempel miste adgang til europeiske databaser for fingeravtrykk og kriminelle rulleblad. Britisk politi kan komme til å oppleve at det blir tyngre å jakte på kriminelle som opererer i flere land.
Retten til å bo og arbeide i andre EU-land vil ikke lenger være automatisk for briter, med mindre de bor i et EU-land ved inngangen til 2021.
- Les også: