I dag ble 133 flunkende nye gassbusser satt i trafikk i Trondheim. Med en total på 175 er byen med god margin på topp i Norge.
– Dette er en aldri så liten sensasjon, sier direktør Ada Myhren i AtB, selskapet som administrerer kollektivtilbudet i Sør-Trøndelag.
– Dette er stort
Hele bussparken i Trondheim blir fra i dag kledd i grønt for å understreke den nye miljøvennlige profilen. AtB-direktøren er voldsomt stolt av å lede an denne utviklingen i Norge.
– I norgessammenheng er dette helt unikt. Ingen andre byer har like stor andel trafikk som går på gass. Vi er store også i europasammenheng, mener hun.
– Vi tanket opp de siste bussene i går, og jeg kan forsikre om at vi snakker om den beste naturgassen landet har å tilby. Nå ser jeg fram til en nærmest utslippsfri kollektivtrafikk i Trondheim.
- Les også:
- Les også:
Klart flest på gass
En oversikt fra Kollektivtrafikkforeningen viser nemlig at Trondheim har rykket kraftig fra resten av landets storbyer når det gjelder antall miljøvennlige busser.
I Hordaland, der alle gassbussene går i Bergen, er selskapet Skyss nærmest med sine 81 busser.
Hos Ruter i Oslo og Akershus pågår nå en ny anbudsrunde for kollektivtrafikken for både Oslo vest og syd, men per dags dato er 14 biogassbusser i drift i Lommedalen i Bærum.
– Flere vil komme, i første omgang i oktober, opplyser informasjonssjef Gry Isberg, som sier de er i en testfase der flere typer miljøvennlig drivstoff testes ut.
Hos kollektivtransportselskapet Kolumbus i Rogaland drives 35 gassbusser fordelt på to områder.
- Les også:
Store endringer
Da kollektivtrafikken i Trøndelag i dag igjen gikk over til vanlige rutetider etter sommeren, bød det på store endringer i både miljøprofil og rutetilbud.
I stedet for ett dominerende busselskap, skal nå tre leverandører dele på byrutene.
I tillegg til Nettbuss, som tidligere har kjørt trondheimsrutene på oppdrag fa AtB, har nå TrønderBilene og Tide buss tatt over store deler av rutenettet i byen.
- Les også:
– For oss er dette første etablering utenfor vestlandet, så vi har store forventninger til å komme i gang på en skikkelig måte, sier regiondirektør Rune Langeland i Tide buss til NRK.
Mange nye sjåfører
Administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu, sier dette også er en meget stor dag for hans selskap.
– Vi har satset hardt på å komme inn i Trondheim by, sier han.
De har tidligere operert i Nord-Trøndelag og i distriktene.
– Dette er en milepæl og et stort gjennombrudd. Vi har ansatt så mange som 125-130 nye medarbeidere, og føler oss godt forberedt på det trøkket som venter i en slik oppstartsfase.
Inngang også bak
For nå skal tilbudet effektiviseres. Med dagens omveltninger får Trøndelag hyppigere avganger på mange ruter, nye bussdepoter, flere ekspressbusser og økt bemanning.
I tillegg er AtB i gang med et system der det også skal være mulig å entre bussen gjennom bakre inngang, slik man allerede har praktisert lenge i andre europeiske storbyer, Oslo inkludert. Du har tidligere måttet passere sjåføren for billettkontroll.
– Dette er noe vi har prøvd ut på en av våre ruter i sommer, og vi ser det er nødvendig fremover for å kunne holde rutetabellen, sier Myhren.
Lover biogass
Alle de nye bussene i Trondheim drives nå på naturgass, som gir mye mindre lokal luftforurensning enn bensin- og dieseldrivstoff.
Selv om det nå satses i stor skala på dette i Trøndelag, ser Myhren at det om ikke lenge vil være behov for å følge miljøutviklingen ytterligere.
– I Oslo ser vi at de har prøvd ut biogass, som kan vise seg å være et enda bedre alternativ, sier hun.
– Dette vil vi også se her i løpet av halvannet års tid.
«Bussboom»
Resultatene i Trondheim er gode, og har kommet gjennom bruk av både pisk og gulrot. Lavere priser, bomring, kollektivfelt og flere avganger gir bussboom i byen.
1,2 millioner flere passasjerer tok bussen i første halvår sammenlignet med i fjor. Samtidig har biltrafikken gått ned med ti prosent.
At dieselbussene nå også forsvinner, kommer til å merkes i byen, mener fylkesordfører Tore O. Sandvik.
– Trondheim skal være spydspiss på miljøvennlig teknologi, også når det gjelder bussstrafikken. På sikt skal vi kjøre disse på biogass, slik at resultatet blir nullutslipp, sier Tore O. Sandvik.
– Viktig at flere velger buss
Også trondheimsorfører Rita Ottervik er glad for at det går i riktig retning.
– Det er viktig at folk kan reise kollektivt med god komfort, god miljøstandard og oppleve rimeligere og mer hyppigere avganger, sier hun.
– Det gjør at flere folk velger å buss som transportmiddel.