NRK Meny
Normal

Grønn bussjubel i Trondheim

Nå kan trønderhovedstaden skryte av å ha landets desidert mest miljøvennlige kollektivtilbud.

Video aaf97c74-cd0a-4417-9163-f025cc8a1073.jpg

SE VIDEO: Mandag ble 133 nye gassbusser satt i drift i Trondheim. Med 175 totalt, er Trondheim best i Norge på miljøvennlig kollektivtransport.

I dag ble 133 flunkende nye gassbusser satt i trafikk i Trondheim. Med en total på 175 er byen med god margin på topp i Norge.

– Dette er en aldri så liten sensasjon, sier direktør Ada Myhren i AtB, selskapet som administrerer kollektivtilbudet i Sør-Trøndelag.

Ada Myhren

STOLT: Ada Myhren, direktør i AtB.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK
– Dette er stort

Hele bussparken i Trondheim blir fra i dag kledd i grønt for å understreke den nye miljøvennlige profilen. AtB-direktøren er voldsomt stolt av å lede an denne utviklingen i Norge.

– I norgessammenheng er dette helt unikt. Ingen andre byer har like stor andel trafikk som går på gass. Vi er store også i europasammenheng, mener hun.

– Vi tanket opp de siste bussene i går, og jeg kan forsikre om at vi snakker om den beste naturgassen landet har å tilby. Nå ser jeg fram til en nærmest utslippsfri kollektivtrafikk i Trondheim.

Busser Sandmoen

KLARE TIL BRUK: 133 nye grønnkledde busser er parate for et miljøvennlig kollektivtilbud i Trondheim.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Klart flest på gass

En oversikt fra Kollektivtrafikkforeningen viser nemlig at Trondheim har rykket kraftig fra resten av landets storbyer når det gjelder antall miljøvennlige busser.

I Hordaland, der alle gassbussene går i Bergen, er selskapet Skyss nærmest med sine 81 busser.

Hos Ruter i Oslo og Akershus pågår nå en ny anbudsrunde for kollektivtrafikken for både Oslo vest og syd, men per dags dato er 14 biogassbusser i drift i Lommedalen i Bærum.

– Flere vil komme, i første omgang i oktober, opplyser informasjonssjef Gry Isberg, som sier de er i en testfase der flere typer miljøvennlig drivstoff testes ut.

Hos kollektivtransportselskapet Kolumbus i Rogaland drives 35 gassbusser fordelt på to områder.

Store endringer

Da kollektivtrafikken i Trøndelag i dag igjen gikk over til vanlige rutetider etter sommeren, bød det på store endringer i både miljøprofil og rutetilbud.

I stedet for ett dominerende busselskap, skal nå tre leverandører dele på byrutene.

I tillegg til Nettbuss, som tidligere har kjørt trondheimsrutene på oppdrag fa AtB, har nå TrønderBilene og Tide buss tatt over store deler av rutenettet i byen.

– For oss er dette første etablering utenfor vestlandet, så vi har store forventninger til å komme i gang på en skikkelig måte, sier regiondirektør Rune Langeland i Tide buss til NRK.

Mange nye sjåfører

Administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu, sier dette også er en meget stor dag for hans selskap.

– Vi har satset hardt på å komme inn i Trondheim by, sier han.

De har tidligere operert i Nord-Trøndelag og i distriktene.

– Dette er en milepæl og et stort gjennombrudd. Vi har ansatt så mange som 125-130 nye medarbeidere, og føler oss godt forberedt på det trøkket som venter i en slik oppstartsfase.

Inngang også bak

For nå skal tilbudet effektiviseres. Med dagens omveltninger får Trøndelag hyppigere avganger på mange ruter, nye bussdepoter, flere ekspressbusser og økt bemanning.

I tillegg er AtB i gang med et system der det også skal være mulig å entre bussen gjennom bakre inngang, slik man allerede har praktisert lenge i andre europeiske storbyer, Oslo inkludert. Du har tidligere måttet passere sjåføren for billettkontroll.

– Dette er noe vi har prøvd ut på en av våre ruter i sommer, og vi ser det er nødvendig fremover for å kunne holde rutetabellen, sier Myhren.

Lover biogass

Alle de nye bussene i Trondheim drives nå på naturgass, som gir mye mindre lokal luftforurensning enn bensin- og dieseldrivstoff.

Selv om det nå satses i stor skala på dette i Trøndelag, ser Myhren at det om ikke lenge vil være behov for å følge miljøutviklingen ytterligere.

– I Oslo ser vi at de har prøvd ut biogass, som kan vise seg å være et enda bedre alternativ, sier hun.

– Dette vil vi også se her i løpet av halvannet års tid.

«Bussboom»

Resultatene i Trondheim er gode, og har kommet gjennom bruk av både pisk og gulrot. Lavere priser, bomring, kollektivfelt og flere avganger gir bussboom i byen.

1,2 millioner flere passasjerer tok bussen i første halvår sammenlignet med i fjor. Samtidig har biltrafikken gått ned med ti prosent.

At dieselbussene nå også forsvinner, kommer til å merkes i byen, mener fylkesordfører Tore O. Sandvik.

– Trondheim skal være spydspiss på miljøvennlig teknologi, også når det gjelder bussstrafikken. På sikt skal vi kjøre disse på biogass, slik at resultatet blir nullutslipp, sier Tore O. Sandvik.

– Viktig at flere velger buss

Også trondheimsorfører Rita Ottervik er glad for at det går i riktig retning.

– Det er viktig at folk kan reise kollektivt med god komfort, god miljøstandard og oppleve rimeligere og mer hyppigere avganger, sier hun.

– Det gjør at flere folk velger å buss som transportmiddel.

Rita Ottervik og Tore O. Sandvik

Ordfører Rita Ottervik og fylkesordfører Tore O. Sandvik er overlykkelige over de grønne nyvinningene.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Video fra Trøndelag

Det er julebordstid, og uhell kan skje, skal vi tro tannlegene...
Fra 1. januar får du nyheter klokka 18:55, 20:55 og 22:55.