Hopp til innhold

Grønn bussjubel i Trondheim

Nå kan trønderhovedstaden skryte av å ha landets desidert mest miljøvennlige kollektivtilbud.

Video aaf97c74-cd0a-4417-9163-f025cc8a1073.jpg

SE VIDEO: Mandag ble 133 nye gassbusser satt i drift i Trondheim. Med 175 totalt, er Trondheim best i Norge på miljøvennlig kollektivtransport.

I dag ble 133 flunkende nye gassbusser satt i trafikk i Trondheim. Med en total på 175 er byen med god margin på topp i Norge.

– Dette er en aldri så liten sensasjon, sier direktør Ada Myhren i AtB, selskapet som administrerer kollektivtilbudet i Sør-Trøndelag.

Ada Myhren

STOLT: Ada Myhren, direktør i AtB.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK
– Dette er stort

Hele bussparken i Trondheim blir fra i dag kledd i grønt for å understreke den nye miljøvennlige profilen. AtB-direktøren er voldsomt stolt av å lede an denne utviklingen i Norge.

– I norgessammenheng er dette helt unikt. Ingen andre byer har like stor andel trafikk som går på gass. Vi er store også i europasammenheng, mener hun.

– Vi tanket opp de siste bussene i går, og jeg kan forsikre om at vi snakker om den beste naturgassen landet har å tilby. Nå ser jeg fram til en nærmest utslippsfri kollektivtrafikk i Trondheim.

Busser Sandmoen

KLARE TIL BRUK: 133 nye grønnkledde busser er parate for et miljøvennlig kollektivtilbud i Trondheim.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Klart flest på gass

En oversikt fra Kollektivtrafikkforeningen viser nemlig at Trondheim har rykket kraftig fra resten av landets storbyer når det gjelder antall miljøvennlige busser.

I Hordaland, der alle gassbussene går i Bergen, er selskapet Skyss nærmest med sine 81 busser.

Hos Ruter i Oslo og Akershus pågår nå en ny anbudsrunde for kollektivtrafikken for både Oslo vest og syd, men per dags dato er 14 biogassbusser i drift i Lommedalen i Bærum.

– Flere vil komme, i første omgang i oktober, opplyser informasjonssjef Gry Isberg, som sier de er i en testfase der flere typer miljøvennlig drivstoff testes ut.

Hos kollektivtransportselskapet Kolumbus i Rogaland drives 35 gassbusser fordelt på to områder.

Store endringer

Da kollektivtrafikken i Trøndelag i dag igjen gikk over til vanlige rutetider etter sommeren, bød det på store endringer i både miljøprofil og rutetilbud.

I stedet for ett dominerende busselskap, skal nå tre leverandører dele på byrutene.

I tillegg til Nettbuss, som tidligere har kjørt trondheimsrutene på oppdrag fa AtB, har nå TrønderBilene og Tide buss tatt over store deler av rutenettet i byen.

– For oss er dette første etablering utenfor vestlandet, så vi har store forventninger til å komme i gang på en skikkelig måte, sier regiondirektør Rune Langeland i Tide buss til NRK.

Mange nye sjåfører

Administrerende direktør i Trønderbilene, Vidar Kjesbu, sier dette også er en meget stor dag for hans selskap.

– Vi har satset hardt på å komme inn i Trondheim by, sier han.

De har tidligere operert i Nord-Trøndelag og i distriktene.

– Dette er en milepæl og et stort gjennombrudd. Vi har ansatt så mange som 125-130 nye medarbeidere, og føler oss godt forberedt på det trøkket som venter i en slik oppstartsfase.

Inngang også bak

For nå skal tilbudet effektiviseres. Med dagens omveltninger får Trøndelag hyppigere avganger på mange ruter, nye bussdepoter, flere ekspressbusser og økt bemanning.

I tillegg er AtB i gang med et system der det også skal være mulig å entre bussen gjennom bakre inngang, slik man allerede har praktisert lenge i andre europeiske storbyer, Oslo inkludert. Du har tidligere måttet passere sjåføren for billettkontroll.

– Dette er noe vi har prøvd ut på en av våre ruter i sommer, og vi ser det er nødvendig fremover for å kunne holde rutetabellen, sier Myhren.

Lover biogass

Alle de nye bussene i Trondheim drives nå på naturgass, som gir mye mindre lokal luftforurensning enn bensin- og dieseldrivstoff.

Selv om det nå satses i stor skala på dette i Trøndelag, ser Myhren at det om ikke lenge vil være behov for å følge miljøutviklingen ytterligere.

– I Oslo ser vi at de har prøvd ut biogass, som kan vise seg å være et enda bedre alternativ, sier hun.

– Dette vil vi også se her i løpet av halvannet års tid.

«Bussboom»

Resultatene i Trondheim er gode, og har kommet gjennom bruk av både pisk og gulrot. Lavere priser, bomring, kollektivfelt og flere avganger gir bussboom i byen.

1,2 millioner flere passasjerer tok bussen i første halvår sammenlignet med i fjor. Samtidig har biltrafikken gått ned med ti prosent.

At dieselbussene nå også forsvinner, kommer til å merkes i byen, mener fylkesordfører Tore O. Sandvik.

– Trondheim skal være spydspiss på miljøvennlig teknologi, også når det gjelder bussstrafikken. På sikt skal vi kjøre disse på biogass, slik at resultatet blir nullutslipp, sier Tore O. Sandvik.

– Viktig at flere velger buss

Også trondheimsorfører Rita Ottervik er glad for at det går i riktig retning.

– Det er viktig at folk kan reise kollektivt med god komfort, god miljøstandard og oppleve rimeligere og mer hyppigere avganger, sier hun.

– Det gjør at flere folk velger å buss som transportmiddel.

Rita Ottervik og Tore O. Sandvik

Ordfører Rita Ottervik og fylkesordfører Tore O. Sandvik er overlykkelige over de grønne nyvinningene.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.