Hopp til innhold

Tone Lise om togmarerittet: – Folk spydde og måtte sitte på gulvet

– Mye tyder på at NSB er svært dårlig på krisehåndtering,mener en togpassasjer.

Sørgående dagtog ved Lundamo

Søndagens togtur fra Trondheim og sørover ble ikke som forventet for passasjerene. Tone Lise Tonning Wullf forteller om kaotiske tilstander etter at antall vogner ble hallvert og hastigheten måtte økes. (Arkivfoto).

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Tone Lise Tonning Wullf (63) skulle søndag ettermiddag hjem til Sørumsand etter helgeopphold i Trøndelag. Like før toget skulle gå fra Heimdal stasjon klokken 14.40, fikk passasjerene vite at avgangen ble forsinket på grunn av teknisk feil.

Tone Lise Tonning Wullf

– Mange satt på gulvet midt i hauger av bager og kofferter. Flere var på do og spydde – andre spydde i poser, sier Tone Lise Tonning Wullf.

Foto: Privat

Etter 67 minutter gikk toget – men antall vogner var halvert fra åtte til fire. Dette kombinert med at toget kjørte fortere enn normalt i forsøk på å ta inn forsinkelsen, gjorde reisen til et mareritt, ifølge Wullf:

– Jeg var utslitt og holdt på å kollapse etter togturen.

Kaotisk

NSB hadde satt opp fire busser ved enkelte stasjoner for å erstatte de manglende togsetene.

– Flere passasjerer hadde ikke fått med seg at det var satt opp busser. Det var kaos og tilløp til irritasjon blant passasjerene. Mange satt på gulvet i hauger av bager og kofferter. Flere var på do og spydde – andre spydde i poser, sier Wullf.

– Dårlig med krisehåndtering

63-åringen hadde bestilt plass i komfortvogn. Hun har kreft og er midt mellom to cellegiftkurer.

– Formen er veldig dårlig. Jeg ble skuffet da jeg skjønte at jeg ikke fikk komfortplassen, men så likevel ikke for meg en slik togtur. Mye tyder på at NSB er svært dårlig med krisehåndtering, sier Wullf.

Hun mener det er særlig kritikkverdig at det ikke finnes bedre løsninger den siste høstferiedagen.

Utfordringer med buss for tog

– At folk opplever å bli dårlig på turen er ikke kjekt i det hele tatt, sier pressetalsperson i NSB, Gina Scholz.

De fire bussene med plass til 200 passasjerer var plassert på stasjonene NSB visste hadde flest reisende.

– Utfordringene med buss for tog er blant annet at enkelte ikke får med seg endringene. I tillegg er det en del som ikke vil ta buss fordi de er innstilt på en togtur, sier Scholz.

Takker konduktørene

Enkelte passasjerer hadde fly å rekke, noe som gjorde at lokføreren sette opp tempoet.

– I håp om å ta igjen det tapte, kjørte lokføreren fortere enn vanlig – men innenfor tillatt hastighet. Det kan ha vært feil på toget som gjorde at turen var ekstra ubehagelig og svingete. NSB ønsker at passasjerer tar kontakt og beskriver dette, sier Scholz.

NSB-passasjerer kan søke om å få pengene tilbake via e-post, Facebook eller med dette skjemaet på NSB sine nettsider.

Tone Lise Tonning Wullf vil takke konduktørene på reisen.

– Ettersom jeg er syk var jeg i ekstra dårlig forfatning under hele turen. Én av konduktørene kom bort til meg flere ganger. Konduktørene var i en forferdelig situasjon, men behandlet oss veldig bra.