Skal kjøre 90 dager i gamle biler

Med Land Cruisere fra 80-tallet skal disse fire krysse Europa og Asia på langs.

Kjører Trondheim - Magadan på 90 dager

Denne gjengen skal kjøre drøye 24 000 kilometer for å komme fra Trondheim til Magadan i Russland. Fra venstre: Ingeborg Marie Dahs Thomas, Thorstein Lunde, Audun Asphjell og Espen Moe.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

– Dette har vi sett fram til siden 2008, sier Espen Moe.

Sammen med fetteren Thorstein Lunde har han samlet en reisegruppe på fire personer som skal tilbakelegge drøye 24 000 km i to biler.

– Vi skal til Magadan, som er omtrent så langt borte i Russland som det går an å komme på vanlig vei.

Forklaringa for den eventyrlystne gjengens unormale lange biltur er enkel:

– Vi liker å dra på ferie der det ikke er folk, og dette er så langt man kan kjøre inn i ødemarka uten å samtidig komme ut av den, sier Moe.

Bytter på kjøringa

Avreisen skal etter planen gå fra Trondheim i dag, og etter 90 døgn på veien forventer gjengen å være framme i Magadan i Russland (se kart under).

Turen går på varierende veistandard gjennom Sverige, Russland, Kasakhstan, Usbekistan, Kirgisistan, Mongolia og Sibir.

– Vi bytter på å kjøre hele tida. Det blir 26 mil kjøring per døgn i snitt, det vil si 13 mil for hver person hver dag, sier Audun Asphjell.

Altså rundt det samme som halvveis mellom Trondheim og Oslo hver dag?

– Ja, det er ikke så ille, men det er lagt opp slik at vi skal ha mulighet til å ha litt fri og kanskje ta en pause noen dager.

Om natta er planen å sove i telt på toppen av bilene.

På dette kartet kan du se hele reiseruta. Etter å ha nådd Magadan håper reisefølget å fortsette turen til Japan fra Russland:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Regner med store utfordringer i løypa

Han jobber som drosjesjåfør i Trondheim, og er derfor vant til å sitte bak rattet mesteparten av dagen.

Men selv om enkelte av gatene i byen hans er fulle av hull, kan løypa som venter ham nå by på litt større utfordringer enn de Asphjell må takle i hverdagen.

– Fra øst til vest i Mongolia er det ingen asfaltveier, så der må man kjøre på sletter. Det er noen grusveier, men de er så dårlige at man heller kjører rett på marka.

I Nordøst-Russland regner de med å måtte kjøre gjennom vannet i noen av elvene, på grunn av gamle bruer som har kollapset.

At Land Cruiserne de bruker er fra 1985 og 1987 bekymrer ikke Asphjell.

– Skal man ut på ekstreme plasser der man trenger høy kvalitet og driftssikkerhet så er det disse som duger. De er bygd som en lastebil, og motoren her er den samme som blir brukt i de minste lastebilene til Toyota, sier Asphjell, som kjører elbil til vanlig.

Kreft satte en midlertidig stopper

Skal kjøre 90 dager i strekk

Planen er å sove i små telt på toppen av begge bilene.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Skal kjøre 90 dager i strekk

Bilene blir sendt hjem med skip dersom de holder hele veien.

Men det er ikke bare løypa som lager trøbbel for reisegruppa.

– Første etappe blir hjem til leiligheten min for å sjekke om det usbekiske visumet mitt har kommet i postkassa, sier en lettere oppgitt Espen Moe.

Og dette er ikke første gang turen blir forsinket.

Reisen skulle egentlig starte i fjor, men måtte utsettes da Moe ble syk.

– Jeg fikk en aldri så liten kreftsykdom. Men forberedelsene fortsatte, og det var utrolig deilig å ha noe å se fram til gjennom den perioden.

– Har ikke bestemt musikken ennå

Turen for de fire blir intim, for de skal både dele biler og telt sammen fram til 20. august.

– Tiden vil vise hvordan det går. Jeg er litt spent, sier Ingeborg Marie Dahs Thomas, som er eneste jente i gruppa.

Hun tror det har sine fordeler at resten av gjengen bare består av det motsatte kjønn.

– Jeg tror det faktisk blir mindre intriger med gutter enn med jenter, selv om gutter ikke er helt enkle de heller. Men vi får bare ha en god dose tålmodighet med hverandre.

Selv om de hevder å ha planlagt alt ned til minste detalj, er det ett potensielt konfliktområde de ikke har avgjort ennå.

– Vi har med hver vår musikk, og så får vi bare bli enige om hva som skal spilles underveis, sier Asphjell.