Hopp til innhold

SV vil hjelpe fram bilene på Brattøra

I Trondheim vil miljøpartiet SV at fotgjengerne må vente lenger for å slippe fram bilene.

Rød mann.

SV vil har mer rød mann for fotgjengere og syklister.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRk

Knut Fagerbakke

SVs varaordfører Knut Fagerbakke vil ha mer flyt for bilene på Brattøra.

Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
Trykk-knapp for fotgjengere.

Ventetiden er fra null til 45 sekunder, avhengig av hvor mye biltrafikk det er her.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Nordre avlastningsveg i Trondheim

Nordre avlastningsveg i Trondheim kostet 1,6 milliarder kroner.

Foto: Flellanger Widerøe/MULTICONSULT

SV i Trondheim mener fotgjengere må finne seg i å vente lengre for å slippe bilene fram. Ved Brattøra på Trondheim havn er det tidvis lange køer, og SV mener bilkøene blir så lange fordi fotgjengerne får grønt for ofte i krysset.

Mer tid til bilene

SVs varaordfører Knut Fagerbakke vil prioritere bilene på bekostning av fotgjengere og syklister.

– Dagens system ødelegger trafikkflyten for bilene på Brattøra, sier Fagerbakke til NRK.no.

Fagerbakke sikter til Nordre avlastningsveg til 1,6 milliarder kroner, som ble åpnet 27. mai 2010. Hensikten med veien på nordsiden av byen skulle lede gjennomgangstrafikken utenom sentrum.

– Veldig mange bilister velger dermed å kjøre gjennom sentrum når de skal fra Byåsen til Lade. Det er jo uheldig, mener Fagerbakke.

Han tror dessuten at det skaper farlige trafikksituasjoner når enkelte av bilistene blir aggressive og kjører på rødt lys.

Mindre grønn mann – fra SV?

Fagerbakke forstår at mange kan oppfatte dette som merkelig fra et parti som i alle år har bekjempet privatbilismen, og fremmet de myke trafikkantene.

– Jeg ser poenget. Men jeg tror dette vil føre til bedre for hold også for fotgjengere og syklister. Jeg tror de færreste har noe imot å vente i ett minutt før de får grønt lys dersom de da kan gå sikrere.

Tar hensyn til trafikkbildet

Reporter Morten Karlsen tok tida fra han trykte på knappen ved fotgjengerovergangen ved Tollboden. Sju sekunder etter at han trykte på knappen kunne han gå over på grønn mann.

– Med den trafikken vi har i ettermiddagsrushet så syntes det så bra ut, sier driftskoordinator Victor Jensen i Statens Vegvesen.

– Her skal fotgjengeren få minimalt med ventetid i forhold til den trafikken som passerer.

Følger politikernes signal

Victor Jensen ser Statens Vegvesen prøver å etterleve politikernes ønske om at gang og sykkeltrafikken skal ha så kort ventetid som mulig.

– Da må det bli kø noen ganger, men i gjennomsnitt klarer vi å avvikle all trafikken her.

Jensen opplyser at lyssignalet er koblet sammen med sensorer som registrerer biltettheten. Når det er mye biltrafikk og mange fotgjengere og syklister går det 45 sekunder mellom hver gang det blir grønn mann.

Når det ikke er biler i nærheten får fotgjengerne grønn mann umiddelbart.

Knut Fagerbakke er likevel ikke helt fornøyd, og fikk med seg formannskapet på å rette en henvendelse til Statens Vegvesen.

Victor Jensen heller kaldt vann i årene på reguleringsivrige politikere.

– Vi har stilt inn lyssignalsystemet her på Brattøra optimalt i forhold til det helhetlige trafikkbildet.