Hopp til innhold

Skuffet over regelforslag – blinde gruer seg til ny sesong med elsparkesykler

Hun ble nær meid ned på Elgeseter bro i Trondheim i fjor. Nå er elsparkesyklene tilbake, men ingen reguleringer er på plass.

Svaksynte Nina Frisnes Øyan med førerhunden Guno gående på fortauet. En sparkesykkel ligger på bakken foran dem og hindrer veien videre.

PÅ VAKT: Nina Frisnes Øyan er alltid på vakt når hun går i bygatene etter at sparkesyklene er tilbake, og førerhunden Guno har blitt vant til å lede Nina unna sparkesyklene som ligger slengt på fortauene.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

– Det er synd å si at man gruer til våren, men jeg går med skuldrene litt opp og er alltid på vakt.

Det sier Nina Frisnes Øyan.

Hun er sterkt svaksynt og helt avhengig av førerhunden sin Guno når hun beveger seg rundt i bygatene i Trondheim.

Lett å snuble

Vi møter Nina og Guno like ved Nidarosdomen, der Nina må gå av bussen for å komme seg til jobben.

De går ikke mange skrittene før de møter den første elsparkesykkelen som noen har slengt fra seg, og som sperrer halve fortauet.

– Det er sjelden at det bare er en. Det er ofte flere. Jeg ser dem jo ikke og kan snuble.

Guno taklet hindringen elegant og sørget for at Nina ikke snublet.

Forbundsleder Terje André Olsen i Norges Blindeforbund.

DISKRIMINERER BLINDE: Norges Blindeforbund har lenge etterlyst klare regler for elsparkesyklene, og forbundsleder Terje André Olsen mener tiltakene som er varslet fortsatt diskriminerer blinde og svaksynte.

Foto: Tom-Egil Jensen / Tom-Egil Jensen

Kommunene må få bestemme

Elsparkesyklene har skapt stor utrygghet blant blinde og svaksynte her i landet, og det har vært flere alvorlige ulykker.

Forslag til nye regler ble lagt frem i forrige uke av samferdselsminister Knut Arild Hareide, men Blindeforbundet er langt fra fornøyd.

– Vi vil ha regler som sier at de ikke kan kjøre på fortauene, og at de må parkere på angitte områder.

Det sier forbundsleder Terje André Olsen i Norges Blindeforbund.

Han forteller videre at Norge er et av få land i Europa som tillater sykling på fortau. I Danmark er det forbudt.

– Vi må få regler som gjør at kommunene selv kan bestemme hvor mange aktører de vil ha, og hvor elsparkesyklene skal parkeres. På den måten kan de også regulere antallet sparkesykler som leies ut, sier Olsen.

Fritt frem i dag

Sist sommer var det utplassert 16.000 elsparkesykler i Oslo.

I dag er det ingen regulering og det er fritt frem for dem som ønsker å tilby leie av elsparkesykler.

Trondheim kommune prøvde å innføre egne bestemmelser i fjor, men tapte da de tok saken til retten. Ankesaken er ennå ikke avgjort.

– Uten reguleringer frykter vi at vi kommer opp i 30.000 elsparkesykler i Oslo i løpet av året. I dag er det 16.000 og det er flere enn de har i Paris, ifølge forbundslederen.

Tre mennesker på en elsparkesykkel i Oslo

TAR SEG TIL RETTE: Blindeforbundet mener selskapene som tilbyr elsparkesykler tar seg til rette, og frykter at det i sommer blir 30.000 elsparkesykler i Oslo.

Foto: Geir Olsen / NTB scanpix

Organisasjoner for blinde i Sverige, Danmark og Finland opplever de samme frustrasjonene.

I Danmark har de vært aktive med reguleringer, og det var massivt flertall for å gi kommunene full rett til å forby elsparkesykler.

I sentrum av København er det forbudt i dag

I Tyskland ser de på dem som små mopeder, så der er det et helt annet regime. Der må elsparkesyklene registreres og de kan ikke kjøres på fortau.

Sterkt svaksynte Nina Frisnes Øyan med førerhunden Guno på torget i Trondheim. En sparkesykkel står oppreist bak dem

I VEIEN: Nina Frisnes Øyan synes det er rart at folk som fyker forbi på sparkesykkel slenger mot henne at hun må se seg for.

Foto: Bent Lindsetmo / NRK

Tør ikke gå ut

Blindeforbundet mener dette går ut over livskvaliteten til blinde og svaksynte.

– Vi tror fortsatt mange vil oppleve farlige situasjoner. Vi vet at folk går mindre ut som følge av dette, sier Olsen som mener det må være plass for fotgjengere på fortauene.

– Vi er spente på de nye reglene, og håper det er mer enn punktene departementet så langt har lagt frem. Det må mer til for at det ikke skal diskriminere oss som er blinde og svaksynte, sier Olsen.

Voi er et av selskapene som tilbyr elsparkesykler, og de ser frem til reguleringene som er varslet.

– Det er behov for egne parkeringsfelt for elsparkesykler, og vi oppfordrer alle til å vise parkeringsvett når de parkerer elsparkesykkelen sin.

Det sier Christina Moe Gjerde, daglig leder i Voi.

Christina Moe Gjerde, daglig leder Voi Norge og Finland

POSITIV: Daglig leder i Voi Norge, Christina Moe Gjerde, er positiv til at kommunene kan bestemme hvordan bruken av elsparkesyklene skal reguleres.

Foto: Voi

Vil blokkere brukere

– Vi kommer til å gi bøter fremover, og blokkere brukere som vi ser har dårlig parkeringsadferd. Vi har også ekstra patruljer ute i områdene der det ofte hoper seg opp med sparkesykler, for å rydde så de ikke er til hinder.

Å bli sneiet borti av folk på sparkesykkel er blitt en del av det å bevege seg i Trondheim by for Nina Frisnes Øyan og førerhunden hennes vår og sommer.

Hun er mer overrasket over hva folk får seg til å si til henne i det de fyker forbi.

– Ofte får jeg slengt til meg at jeg må se meg for i tillegg. Det er den eneste tingen i verden en blind eller svaksynt ikke kan gjøre da.