Innskjerpingen av regelverket rundt helsetilstand og medisinering kom sist sommer, og med det har flere mistet retten til å kjøre bil. Det er særlig eldre sjåfører som ikke får lov til å sitte bak rattet lenger.
I 2008 hadde Fylkesmannen i Sør-Trøndelag 866 slike saker på bordet, mens antallet i fjor var 1300.
Fra 2008 til 2010 har det vært en økning i antall inndratte førerkort på 50 prosent.
- Trist for mange
Det er reglene rundt syn og synsfelt som har blitt strengene. Og i tillegg er også reglene rundt epilepsi og bruk av medisiner skjerpet.
- Det er trist for mange å miste førerkortet, men vi må tenke på trafikksikkerheten. De fleste innser også selv at det er på tide å levere inn førerkortet, sier Inger Williams.
Williams er lege og jobber på Sosial- og helseavdelingen hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Legene skal varsle
Og nettopp legene skal nå være mer aktive i forhold til å vurdere om pasientene er skikket til å kjøre bil. Leger er pliktige til å varsle ved mistanke om at folk ikke bør ha lappen.
- Dette er veldig vanskelige saker. Det er ikke enkelt å være den som sier at man ikke lenger fyller helsekravene for å kjøre bil, sier Williams.
Hun har ikke oversikt over hvor mange eldre som er fratatt lappen på landsbasis, men tendensen er den samme over hele landet.
Les også:
- Fint at legen følger med
I dag arrangerte kjørelærerutdanningen ved Høgskolen i Nord-Trøndelag i Stjørdal en seniordag i samarbeid med Gjensidige Stjørdal Brannkasse.
En av deltakerne er 73 år gamle Mads Kringen Støre. Han har kjørt bil siden han var tjue år, og håper han kan ha lappen i mange år fortsatt. Men 73-åringen synes det er bra regelverket er blitt strengere.
- Det er ikke lett å vedgå at du er blitt en dårlig sjåfør. Det er fint at fastlegen følger med.
Dobling i antall saksbehandlere
Mange søker om dispensasjon når de har fått vedtak om at de ikke lenger kan kjøre bil. Fylkesmannen har doblet antallet saksbehandlere for å håndtere alle ankesakene.
- Man kan gå kjøre bil selv om man ikke oppfyller helsekravene hvis det er trygt, men da må vi få god dokumentasjon på dette, sier Williams.
Det kan være uttalelser fra spesialister og fastlegen. I tillegg kan det være snakk om en praktisk kjøretest.