Vi må tilbake til 23. juni i 1977. Da jobber Atle Granaas som stuer på Værnes lufthavn, og laster bagasje om bord i et DC-9-fly som skal videre til Oslo.
Det er tilsynelatende en helt vanlig dag.
– Plutselig klapper en kollega luka igjen bak meg og det blir helt mørkt. Min umiddelbare reaksjon er at han tuller med meg, men det viser seg å være ramme alvor, sier Granaas til NRK.
LES: Plane leaves Seattle with napping airport worker stuck in cargo
– Ville ikke skremme passasjerene
Granaas begynte å forstå at det ikke var en spøk da flyet startet opp og begynte å takse utover mot rullebanen. Men redd ble han ikke, forteller han.
– Dyr kunne jo fraktes i det lasterommet, så da skulle vel jeg klare meg jeg også antok jeg. Jeg hadde jo ikke noe annet å valg enn å bli med til Oslo, så jeg prøvde å stresse minst mulig.
Stueren som ble fanget i lasterommet til Alaska Airlines i Seattle, hamra løs i taket på lasterommet. Det førte til at flyet nødlandet etter bare 15 minutter.
Granaas gikk derimot ikke så langt.
– Jeg vurderte å gi lyd fra meg, men tenkte det var unødvendig å skremme passasjerene, forklarer han.
LES: Snart er det ingen pilot som styrer flyet
Kort tur blant bagasjen
Flyet landet på Fornebu. Turen til Oslo i 1977 tok ikke lang tid, og etter omlag 35 minutter kunne den uheldige stueren krabbe ut av lasterommet igjen.
Der ble han tatt imot av en ganske så overrasket flyplassarbeider.
– Han lurte så klart på hvor jeg kom fra, og det ble jo litt ståhei. Heldigvis var det lite bagasje og god plass. I tillegg er det lite temperaturforskjeller på en så kort tur, forklarer Granaas.
Etter den noe uplanlagte turen fikk stuerten en rask helsesjekk, men utover det ingen ekstra oppfølging.
Det var det heller ikke behov for, sier han.
– Jeg kan ikke si det har preget livet mitt, men jeg foretrekker absolutt å sitte i kabinen når jeg flyr fra Trondheim til Oslo.