Det er 26 kilometer mellom Ranemsletta i Overhalla og Namsos sentrum, og mange kjører denne strekningen til og fra jobb hever eneste dag.
Folkehelsa
I dag er det allerede sykkelveger inn mot Namsos, på Skage og i Overhalla sentrum. Men likevel er det mange kilometer med nyveg som må bygges.
– Vi ønsker å bli sykkelkommune nummer en i Namdalen, og tenker mye på folkehelsa. Dette vil være et godt tilskudd til økt sykkelbruk i kommunen, mener prosjektleder Kine Bangsund i Overhalla kommune.
Hun har laget et forprosjekt som nå skal behandles av politikerne i Overhalla. Hun er ikke skremt over prislappen på 200 millioner kroner.
– Det er grovt regnet, men vi håper jo at fylkeskommunen også ser potensialet i dette, sier hun.
Jernbanen
Og nettopp Nord-Trøndelag fylkeskommune har sett at denne strekningen kan egne seg som gang- og sykkelveg. Men da langs den nedlagte jernbanelinja. Kine Bangsund vil ha sykkelvegen langs fylkesveg 17.
– Jernbanen kan bli en fin turveg, men fylkesvegen knytter sammen tettstedene i kommunen, sier hun.
Anne Berit Flo sykler nesten hver dag mellom Skage og Namsos, og er glad for planene om en ny sykkelveg.
– Hurra. Dette applauderer jeg virkelig. Terskelen for å sykle vil bli lavere når det blir tryggere å sykle. Og så er det ikke så langt som mange tror, sier Flo.
Hele Namdalen
I Overhalla håper Kine Bangsund å komme i gang med reguleringsarbeidet i høst.
– I løpet av noen år kan vi få det til. Første strekningen blir fra Barliakorsen til Ryggahøgda, og når vi kommer til Trettvikbergan i Namsos kan vi jo legge sykkelvegen langs jernbanen, sier hun.
– Og på sikt er målet å få til en gang- og sykkelveg gjennom hele Namdalen.