– Matematikk er et stort område som inneholder mye mer enn bare tall, regning og symboler, sier Anne Nakken ved Matematikksenteret til NRK.
Sammen med Dronning Mauds Minne Høgskole har senteret nå laget et matematikkrom på skolens område, som ble åpnet mandag.
– Her kan barna jobbe med symmetri og mønstre, matematikk er jo vitenskapen om mønstre. Det vi ønsker er at de i dette rommet skal få øve på de matematiske strukturene som er viktige, og at de kjenner igjen disse strukturene i andre situasjoner, sier Nakken.
– Vi er ikke så opptatt i barnehagen av at barna skal lære seg kvadrat, trapes, rektangel og parallellogram, det kommer etter hvert. De skal få leke seg med form og hvordan former henger sammen, legger hun til.
Rommet ser på mange måter ut som et vanlig lekerom, med puter i forskjellige former, klatrestativ og rockeringer.
– Vi jobber også med rom, og det er veldig viktig med tenking, at barna skal få tenke kreativt og på sin egen måte. Vi tenker at dette er et rom der den type matematikklæring er i fokus. Ikke den "skolske", men alt det som omgir og angår barna også før de begynner på skolen, sier Nakken.
«Den skumle matten»
– Barnehager fra Trondheim kommune kan komme hit, besøke rommet og bruke matematikken, sier Beate Nergård, høyskolelektor i matematikk, til NRK.
I tillegg til å tjene en funksjon for barnehagebarna i Trondheim, skal rommet også bidra til å lære opp studentene ved Dronning Mauds Minne.
– Det vil gagne hele landet at vi får frem gode barnehagelærere, som tør å utforske og undre seg sammen med barn. Det bedrer kanskje synet på matematikken blant barnehagelærere, og det er bra, for den har blitt sett på som litt skummel og vanskelig å ta tak i, sier Nergård.
Tar matematikken inn i hverdagen
– Det er vel sånn at det er ikke de mest mattesterke som starter her. Og de er jo litt skeptiske når de starter. Men når vi greier å vise dem hva matematikk er for små barn, så synes de det er artig. Og vi ser en stor endring i våre elevers syn og holdninger til matematikk fra de begynner til de slutter, forteller Nergård.
– Rommet vil gi fremtidige barnehagelærere muligheten til å se det de lærer bort, og til å løfte matematikken inn i hverdagen, utdyper hun.