Utbyggingen i Melhus inkluderer i alt 8 kilometer ny E6, samt en tverrforbindelse på 1,7 kilometer over Gaula. Byggingen startet i fjor, og hele prosjektet skal være klart til neste høst.
Det er første del av den nye E6-strekningen som nå er åpnet. Åpningen skjedde med tradisjonell snorklipping torsdag klokka 12.
Koster 620 millioner
Hele vegprosjektet vil koste 620 millioner kroner
Men prosessen fram til vegbyggingen startet har langt fra vært enkel. Sterke krefter har kjempet imot planene.
Vegsjef Elisabeth Schjølberg
- Dette er et av de prosjektene med flere konflikter enn normalt, sier vegsjef Elisabeth Schjølberg.
Rundt 20 privatboliger, fem industribedrifter, en travbane og dyrket mark har måttet vike for å gi plass til den nye veien.
- Flere beboere føler de ikke har fått den erstatningen de burde ha. I tillegg hadde vi i starten av prosjektet mange diskusjoner rundt trasévalget. Vi ville legge veien litt nærmere elva, det skapte store interessekonflikter, sier Schjølberg.
- Jeg er glad for at veien kommer. Spesielt glad er jeg for at vi nå kan stå og se på midtdeler på denne veien. Vi er mange som har jobbet for dette, og vi lyktes til slutt, sier fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag.
Kamp for midtdeler
For da planene om veien ble vedtatt var ikke midtdeler lagt inn i prosjektet. En rekke politikere fra Sør-Trøndelag jobbet hardt for å få midtdeler inkludert.
- Nå har vi fått midtdeler og det ser veldig flott ut. Denne diskusjonen kom opp med full tyngde i fjor sommer. Vegvesenet hadde da ikke utarbeidet en strategi for bruken av midtdelere. Skulle vi da ha bestemt at dette prosjektet skulle få midtdeler, ville vi gått utover vårt mandat. Derfor trengte vi en avklaring fra samferdselsministeren først, sier Elisabeth Skjølberg.
Ny E6 har midtdeler (Foto: NRK)
- Det er alltid litt strid rundt veibyggingen, men når veien nå står her så må vi være fornøyd med at den er her og se framover. Spesielt bra er det at vi nå får opprustet en liten bit av hovedveiforbindelsen gjennom Norge, sier Sandvik.