Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) som har kartlagt nordmenns kjørevaner. Egne spørreundersøkelser, opplysninger fra blant annet Statens vegvesen og Folkehelseinstituttet danner grunnlaget for TØI sin konklusjon.
– Nordmenn har blitt mer lovlydige. Vi ser en nedgang i forseelser innen fart, promille og bilbeltebruk. Normalt sett står disse faktorene for flest ulykker og dødsfall i trafikken, sier forskningsleder Rune Elvik i TØI til NRK.
– Stort forbedringspotensial
I tillegg til færre fartsovertredelser, bedre bilbeltebruk og mindre kjøring i påvirket tilstand, viser undersøkelsen at vi har blitt flinkere til å droppe håndholdt mobil mens vi kjører.
Distriktsleder i Utrykningspolitet i Midt-Norge, Per Einar Hollum, bekrefter at disse tendensene stemmer i hans nedslagsfelt, men påpeker at bruk av mobiltelefon fortsatt er utbredt.
- Les også: UP har beslaglagt 1874 førerkort
– Derfor vil vi ha mer fokus på den type overtredelser. Vi skal også ha et stort fokus på ruskjøring framover, for der tror jeg vi har et stort forbedringspotensial, sier han til NRK.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Overvurderer risikoen
Ifølge undersøkelsen tror trafikantene det finnes mange flere fotobokser langs veiene enn hva som faktisk er tilfellet. I tillegg tror vi faren for å bli tatt i fartskontroll er tre ganger større enn det den faktisk er.
- Les også: Sjåfører mener kamera gir trygghet
Hollum mener imidlertid at dette stemmer godt overens med politiets mål, hvor én strategi har til hensikt å avdekke og en annen avskrekke.
– Hvis vi har klart å skape en subjektiv oppdagelsesrisiko, slik at folk avstår fra overtredelser i trafikken, mener jeg vi har oppnådd mye. Men hele poenget bør være at trafikantene har en atferd som ikke gir brudd på vegtrafikkloven. Det er det som faktisk skaper trafikksikkerhet, sier Hollum.
Ufullstendig oversikt
TØIs undersøkelse mangler statistikk over lovbrudd som overholding av vikeplikt og kjøring på rødt lys. Forskingsleder Elvik mener det bør være et mål å få med slike opplysninger i framtida.
- Les også: Vi er for dårlige på glatta
– Med dagens teknologi er det mulig, men det vil være opp til politi og vegvesen å foreta innhenting av slik informasjon, sier han.