Hopp til innhold

Sier nei til vinterdekk på alle hjul

Vegdirektoratet vil ha vinterdekk på både trekkvogna og tilhengeren på store vogntog, men Samferdselsdirektoratet sier nei.

Vogntog på tvers

Vinterdekk også på hengeren kan føre til færre slike episoder.

Foto: Ståle Tonning / NRK

– Vinterdekk på alle hjul kunne ha ført til færre ulykker og problemer med vogntog vinterstid, sier trafikkordinator Marius Rønningen ved Sør-Trøndelag politidistrikt.

Forslaget nedstemt

I vår sendte Vegdirektoratet et forslag ut på høring, men etter at Samferdselsdepartementet behandlet saken, ble kravet om vinterhjul også på hengeren, borte.

Politisk rådgiver Reynir Jóhannesson

Samferdselsdepartementet strøk kravet om vinterdekk på tilhengerne til vogntog før regjeringsskiftet, sier Reynir Jóhannesson.

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

– Den beskjeden vi har fått er at dette er et forslag som kom opp under forrige regjering og det ble undersøkt videre og slik jeg har forstått det var dekkene rett og slett ikke tilgjengelige, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Reynir Jóhannesson.

Det svaret vil ikke Rønningen forholde seg til.

– Vi mener det går an å produsere et vinterdekk også til en tilhenger. Men, det er snakk om kostnader, helt sikkert.

– At de tar bort kravet om vinterdekk mener jeg er et bevis på manglende politisk handlekraft, sier Rønning.

Les også: Mange vogntog fikk problemer på glatta.

Kanskje neste år

I Vegdirektoratet har de ikke gitt opp håpet om kravet skal bli en realitet.

– Vi jobber hardt inn mot direktoratet nå for å få vinterdekk også på hengere, allerede fra neste år, sier seniorrådgiver i Vegdirektoratet, Håvard Stjern.

Samferdselsdepartementet er nå i dialog med dekkprodusentene, men tør ikke love nye dekkregler neste år.

– Det kan jeg ikke si med full sikkerhet, men hvis vi får beskjed om at dekkene kan være på markedet i 2014/2015 kan vi også sette et krav til det, sier Jóhannesson.

Det er ikke èn dag for tidlig for Rønningen.

– Vi har jo hatt flere dødsulykker i Sør-Trøndelag det siste halvannet året der vogntog har vært involvert. Årsakssammenhengen kan være mer komplisert, men et vinterdekk har ihvertfall bedre veigrep enn et sommerdekk, sier Rønningen.