Hopp til innhold

Nordmenn satser på refill

Folk velger i gjennomsnitt refillprodukter halvparten av gangene det finnes et alternativ, viser undersøkelser. Men fortsatt kan det straffe seg å kjøpe miljøvennlig.

Markus Schwai

Markus Schwai prøver å handle miljøbevisst.

Foto: Eirik Stokstad Brødholt

Tone Granaas

Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Foto: Grønn hverdag

– Vi ser en tendens til at det blir flere refillalternativer i butikken. Dessuten virker det som om det stort sett har blitt lønnsomt for forbrukerne også, sier Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Hun understreker at de ikke har gjort noen grundige studier, men at det virker som som fokuset på miljø har gitt resultater.

– Jeg tror dette blant annet skyldes at mange flere har begynt å kildesortere. Da ser de tydelig hvor mye plast det blir, så de ønsker å heller kjøpe nytt innhold til de flaskene de har.

Tidligere har dagligvarebransjen fått kritikk for å selge refill dyrere enn orginalemballasje .

Selger mye refill

En av produsentene som satser på refillprodukter er Lilleborg. I 2008 lanserte de refill av OMO vaskemiddel, og har solgt 1 million produkter på to år.

Per Olav Ramstad i selskapet er fornøyd med at nordmenn er blitt mer bevisste på miljøet.

– Når folk velger refill sparer de miljøet for flere tonn plastemballasje. Hver gang man velger refillprodukter fra oss, sparer man miljøet for ca. 70 % plastavfall.

Ikke alltid lønnsomt

Selv om det i de fleste tilfeller er litt eller mye å spare på å kjøpe refill, finnes det grelle eksempler på det motsatte.

Markus Schwai

Markus Schwai og datteren Aurora velger refill, men ikke om det koster skjorta.

Foto: Eirik Stokstad Brødholt

På en Bunnpris-butikk i Trondheim koster en sprayflaske med Jif Universal 15 kroner. Tilsvarende refill koster 25 kroner.

– Jeg ville selvfølgelig valgt sprayflasken om jeg skulle handle Jif nå. Jeg prøver å handle miljøvennlig, men ikke når det er så mye dyrere, sier kunde Markus Schwai.

Daglig leder Bernt Erik Haugnes tror mange kunder er opptatt av å handle miljøvennlig.

– Men vi kan jo ikke forvente at kundene skal betale mer for det! Det bør være billigere, sier han.

Driftsleder i Bunnpris-kjeden, Jonny Sørå, skjønner at kundene reagerer når noe som åpenbart er mer miljøvennlig og billigere å produsere koster mer.

Jonny Sørå

Jonny Sørå i Bunnpris-kjeden.

Foto: privat

– Grunnen her er at bransjen konkurrerer på noen utvalgte produkter. Disse blir ofte trukket fram når media sammenlikner priser, og disse kalkuleres da spesielt lavt, sier han.

– Det er miljømessig dumt, men når konkurransen på enkeltprodukter er så hard at produktene selges langt under innkjøpspris gir det slike utslag.