NRK Meny
Normal

Nordmenn satser på refill

Folk velger i gjennomsnitt refillprodukter halvparten av gangene det finnes et alternativ, viser undersøkelser. Men fortsatt kan det straffe seg å kjøpe miljøvennlig.

Markus Schwai

Markus Schwai prøver å handle miljøbevisst.

Foto: Eirik Stokstad Brødholt

Tone Granaas

Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Foto: Grønn hverdag

– Vi ser en tendens til at det blir flere refillalternativer i butikken. Dessuten virker det som om det stort sett har blitt lønnsomt for forbrukerne også, sier Tone Granaas i Grønn Hverdag.

Hun understreker at de ikke har gjort noen grundige studier, men at det virker som som fokuset på miljø har gitt resultater.

– Jeg tror dette blant annet skyldes at mange flere har begynt å kildesortere. Da ser de tydelig hvor mye plast det blir, så de ønsker å heller kjøpe nytt innhold til de flaskene de har.

Tidligere har dagligvarebransjen fått kritikk for å selge refill dyrere enn orginalemballasje .

Selger mye refill

En av produsentene som satser på refillprodukter er Lilleborg. I 2008 lanserte de refill av OMO vaskemiddel, og har solgt 1 million produkter på to år.

Per Olav Ramstad i selskapet er fornøyd med at nordmenn er blitt mer bevisste på miljøet.

– Når folk velger refill sparer de miljøet for flere tonn plastemballasje. Hver gang man velger refillprodukter fra oss, sparer man miljøet for ca. 70 % plastavfall.

Ikke alltid lønnsomt

Selv om det i de fleste tilfeller er litt eller mye å spare på å kjøpe refill, finnes det grelle eksempler på det motsatte.

Markus Schwai

Markus Schwai og datteren Aurora velger refill, men ikke om det koster skjorta.

Foto: Eirik Stokstad Brødholt

På en Bunnpris-butikk i Trondheim koster en sprayflaske med Jif Universal 15 kroner. Tilsvarende refill koster 25 kroner.

– Jeg ville selvfølgelig valgt sprayflasken om jeg skulle handle Jif nå. Jeg prøver å handle miljøvennlig, men ikke når det er så mye dyrere, sier kunde Markus Schwai.

Daglig leder Bernt Erik Haugnes tror mange kunder er opptatt av å handle miljøvennlig.

– Men vi kan jo ikke forvente at kundene skal betale mer for det! Det bør være billigere, sier han.

Driftsleder i Bunnpris-kjeden, Jonny Sørå, skjønner at kundene reagerer når noe som åpenbart er mer miljøvennlig og billigere å produsere koster mer.

Jonny Sørå

Jonny Sørå i Bunnpris-kjeden.

Foto: privat

– Grunnen her er at bransjen konkurrerer på noen utvalgte produkter. Disse blir ofte trukket fram når media sammenlikner priser, og disse kalkuleres da spesielt lavt, sier han.

– Det er miljømessig dumt, men når konkurransen på enkeltprodukter er så hard at produktene selges langt under innkjøpspris gir det slike utslag.

Video fra Trøndelag

det er julebordtid, og av alle ting du må passe på er tennene. Ikke bare med tanker på sukker og syre og sånn, men det kan skje uhell skal vi tro tannlegene!
Fra 1. januar får du nyheter klokka 18:55, 20:55 og 22:55.