Faktisk tvert imot.
Nesquik-refillen med sjokoladepulver er for eksempel 23 prosent dyrere enn originalforpakningen, mens en pose med Black Boy pepper er 62,8 prosent dyrere enn et glass.
Det samme gjentar seg når det gjelder kaffe, vaskemidler, syltetøy og såpe.
Hele poenget med refillene er at de skal koste mindre enn originalproduktet. Innholdet fylles over i tidligere anskaffet originalemballasje når denne er tom, men slik er det altså ikke i praksis.
Butikkene får skylden.
- Vi priser refillen noe lavere, sier salgsdirektør Sven Arne Kjelleberg i Nestle Norge, men understreker at pris til kunden er butikkenes ansvar.
Informasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg bekrefter også at deres refiller er billigere ut til butikkene, men at kjedene avgjør pris til kundene.
- Vår prinsipielle holdning er at refill-produktene skal være billigere enn originalforpakningene, sier butikksjef Alexander Hauge i Ultra Stavanger til Aftenbladet.
Han innrømmer at konkurransesituasjonen fører til at det ikke alltid lønner seg å handle refill.