Sør-Trøndelags fylkesordfører Tore O. Sandvik og Aps kommunalråd i Trondheim, Geir Waage, har fredag vært i Oslo for å få en avklaring i den betente E6 øst-saken.
Bakgrunnen for at Trondheim og Sør-Trøndelag nektet å underskrive er at det har oppstått usikkerhet om den planlagte utbyggingen av E6 øst mellom Ranheim og Stjørdal, som gir trafikkvekst, får konsekvenser for Trondheims bymiljøavtale.
De hadde i et brev på forhånd varslet at de ikke ville skrive under på avtalen verdt 3,76 milliarder kroner - og forlot fredagens møte uten å gjøre det.
Ifølge Sandvik ga ministeren dem en garanti om at «dette ikke blir noe problem»:
– Vi forstår det slik at vi har fått en muntlig garanti fra samferdselsministeren. Vi har bedt om å få den skriftlig, sier Sandvik, fylkesordfører i Sør-Trøndelag, til NRK etter møtet.
– Surrealistisk
Ketil Solvik-Olsen har ifølge Sandvik lovet et skriftlig svar, med garantien, allerede i kveld.
– Vi er klar til å skrive under når vi har fått brevet, sier Sandvik.
– Det er i så fall veldig hyggelig, men det er litt rart at de gikk nærmest i protest fra møtet nå, og ikke ville signere når budskapet var akkurat det samme skriftlig som de har fått muntlig, sier Solvik-Olsen til NRK.
– Det er det mest surrealistiske møtet jeg har vært med på i min tid som statsråd, legger han til.
Selv signerte ministeren avtalen fredag.
– Trist
Bymiljøavtalen ble inngått i februar, men skulle formelt signeres fredag. Selv om Sandvik og Waage hadde varslet at de ikke ville skrive under, men i stedet kreve en garanti, sier samferdselsministeren at han ikke har kunnet skrive et svarbrev grunnet en utenlandsreise:
– Den garantien jeg skal gi, er at vi skal møtes i 2018 for å revidere avtalen, når ny informasjon er på plass. Den utviklingen som kommer til å være i de nærmeste to årene kommer ikke til å gi økt trafikk inn til Trøndelag. De har ingenting å frykte. Jeg synes det er trist at de ikke synes det var tilstrekkelig å få den muntlige beskjeden. De har tross alt visst om disse prosjektene da de signerte avtalen i februar, og da er det litt rart at de lager trøbbel nå, sier samferdselsministeren.
Han viser til at den nye nasjonale transportplanen (NTP) skal vedtas i mellomtiden. Siden den utvidede E6 øst ikke åpner før etter 2018, forstår ikke Solvik-Olsen behovet for å skrive noe annerledes i avtalen.
– Det å kreve at en statsråd skal gi garantier på vegne av Stortingets fremtidige vedtak, er nesten ikke seriøst. Derfor lurer jeg litt på hvilken motivasjon Ap har for å stikke disse kjeppene i hjulene.
Forundret
Han er forundret over de trønderske politikerne:
– De lager en krangel om noe de allerede har godkjent, og som de har hatt liggende i seks måneder. Så plutselig, uka vi skal signere den, begynner de å lage støy. Da kan nok dette handle mer om interne problemer med Miljøpartiet de Grønne (MdG), SV og Ap enn det handler om avtalens innhold, sier Ketil Solvik-Olsen til NRK.
Både SV og MdG i Trondheim har stemt imot å regulere E6 øst for fire felt, og mener trafikkveksten der ikke kan holdes utenfor tallet for samlet trafikkvekst i Trondheim.