Da Nasjonalt transportplan ble lagt fram tidligere denne uka var det ikke satt av penger til å bygge
. Det lå bare inn penger til planleggingen. Det bekymrer de to største arbeidsstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene i landet.Slår alarm
Nå slår altså både LO og NHO felles alarm når det gjelder godstransport på jernbane i Norge.
Mandag presenterte transportetatene og Avinor forslag til Nasjonal Transportplan 2018 2029, en plan som danner det faglige grunnlaget for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens (Frp) kommende stortingsmelding. I en felles kommentar sier NHO og LO at det står om livet for gods på jernbane.
– Siden 2008 har det vært nedgang i mengden gods på bane. Nedprioritering av jernbanens infrastruktur har bidratt til innstillinger og usikkerhet blant godskundene. Dette må snus hvis vi skal oppfylle klimaforpliktelsene våre, sier næringspolitisk direktør Ingebjørg Harto i NHO til Dagens Næringsliv.
Mer enn 20 milliarder
Harto sier det trengs mer enn de 20 milliarder kronene som transportetatene legger opp til.
– Godsterminaler som Alnabru og terminalen i Trondheim må bygges ut. Det må bygges ut kryssende spor og transportkorridoren til kontinentet må styrkes. Poenget er at det må bli mer forutsigbarhet for transporten, mener Harto.