Ble lam etter MC-ulykke - nå er hun tilbake bak styret

For en uke siden tok Siv Jorunn Fossum sin første motorsykkeltur på ti år. Etter forrige tur endte hun opp som lam fra brystet og ned.

Siv Jorunn Fossum

En av de første turene Siv Jorunn Fossum tok etter ulykken for ti år siden var til Tautra. Ved hjelp av en spesialbygd motorsykkel klarer hun å kjøre MC, selv om hun er lam fra brystet og ned.

Foto: Privat

– Jeg merker at jeg er litt forsiktig i venstresvinger. Det var i en venstresving jeg kjørte ut og ble skadet sist, sier Siv Jorunn Fossum til NRK.no.

Hun hadde vært på et kjøreteknisk kurs i Mo i Rana da ulykken skjedde for ti år siden.

Ti mil sør for Mosjøen skulle hun bare sjekke klokka på mobilen, som lå like foran henne i ei veske på bensintanken.

– Jeg skulle bare løfte ei arm og trykke på mobilen, men måtte også se ned på den. Jeg så vel for lenge på mobilen i stedet for å se på veien, og klarte ikke å rette opp motorsykkelen da jeg kom over på kanten, forteller hun.

Siv ble kastet av motorsykkelen.

– Jeg ble liggende på magen og klarte ikke å reise meg. Beina føltes som om de hang i en tråd.

Ville tilbake på to hjul

En sykebil kom raskt til ulykkesstedet, men ryggen til Siv var brukket, og hun var lam fra brystet og ned.

Etter ulykken har hun hatt et mål om å komme seg tilbake på motorsykkelen. Og for tre år siden fikk hun prøve en sykkel for folk som ikke kan bruke beina.

– Jeg fikk tilbake den frihetsfølelsen jeg hadde før. Det er en helt fantastisk følelse. Luktene, nærheten til naturen og vinden er helt ubeskrivelig. Jeg måtte tilbake på to hjul, sier hun.

(I Youtube-videoen under kan du se hvordan den spesialbygde MC-en fungerer)

Spesialbygd MC

Men sykkelen hun fikk prøve i Tyskland er ikke godkjent for norske veier. Dermed startet en tre år lang prosess for å spesialbygge en motorsykkel.

Siv ble kontaktet av Geir Morten Lystad som er MC-mekaniker hos AD motor i Melhus. Han lovte å bygge en sykkel som kunne brukes av Siv.

– Det var et uendelig styr å få den godkjent, sier Lystad.

Sykkelen er modifisert slik at alle funksjoner som på en vanlig sykkel er drevet med beina, er flyttet til styret.

Girene drives av en elektrisk motor, og bakbremsene er koblet sammen med frambremsene med et lufttrykk.

– I tillegg har vi ettermontert et ekstra batteri for å ta seg av all elektronikken.

Støttehjul

Men det som har skapt størst vansker for mekanikerne med tanke på å få sykkelen godkjent, er støttehjulene. Siden Siv ikke kan bruke beina, må hun ha støttehjul når sykkelen står i ro.

Støttehjulene kan senkes mens sykkelen kjører i opptil femti kilometer i timen, men vegvesenet krevde at det er en sperre slik at støttehjulene ikke kan senkes i høyere hastighet.

– I svingene ligger ofte sykkelen på skrå, men hvis støttehjulene senkes vil den stabilisere seg, og da går det galt, sier Lystad.

– Jublet høyt

Siv blogger og studerer til å bli bioingeniør ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Midt i eksamenstiden fikk hun en telefon fra vegvesenet.

– De dro litt på det, men etter hvert sa de at sykkelen var blitt godkjent. Da jublet jeg høyt, sier Fossum.

Godkjenning

Godkjenningen kom også skriftlig.

Foto: Siv Jorunn Fossum

Det var den 8. mai. Det tok litt tid å få skiltene på sykkelen, men mandag forrige uke tok hun den første turen.

Siv har støttekontakt tre timer i uka, som blant annet hjelper henne på og av motorsykkelen. Dermed kommer hun seg ut på veien, slik som før ulykken.

– Jeg får den samme følelsen. Det beste er å kjøre i kurver.

Hun har noe følelse i beina, men har ingen muskelstyrke. Det krever noen tilpasninger.

– Før pleide jeg å flytte på rumpa i svingene, og det kan jeg ikke lengre. Men det er små justeringer.

– Familien er skeptiske

Fossum sier at hun stort sett bare har fått positive tilbakemeldinger fra folk som ser og hører om prosjektet.

– Men familien er litt skeptiske. De skjønner ikke helt hvorfor jeg absolutt skal tilbake på sykkelen, men de aksepterer det når de ser hvor viktig det er for meg, sier hun.