Hopp til innhold

I dag går alle passasjerer på rød løper

Tirsdag er det akkurat 120 år siden Hurtigrutens første skip, DS Vesteraalen, la ut på sin jomfrutur fra Trondheim til Hammerfest.

MS Vesterålen

20-åringen MS Kong Harald til kai i Trondheim, på 120-årsdagen til Hurtigruten.

Foto: Karin Jegtvik / NRK

Alle Hurtigrutens elleve skip er festpyntet, og inviterer til kaffe og kaker i hver sin havn langs kysten.

Størst ståhei er det i Trondheim, hvor bursdagen feires med frokostservering på båten, konsert med blant andre Halvdan Sivertsen, og taler ved samferdselsminister Marit Arnstad og ordfører Rita Ottervik.

– En fornøyelse å være her

En som sto klar klokka 06.00 tirsdag morgen, da den sørgående MS Vesterålen la til kai, er Gaute Myhre fra Trondhjems hurtigrutevenner.

– Dette er en stor dag for meg, for Trondheim og for selskapet Hurtigruten, sier entusiasten.

– Det er en fornøyelse å være her på den store dagen, istemmer MS Vesterålens danske kaptein, Sven Kragesand Hansen.

Skipet hans er 30 år gammelt, og det tredje med navnet Vesterålen.

– Dette er en koselig, intim båt med fin panoramautsikt. Og den kan ta masse gods, sier Gaute.

Gaute Myhre og Sven Hansen

Gaute Myhre og kaptein Sven Hansen på MS Vesterålen i Trondheim havn.

Foto: Karin Jegtvik / NRK

Ballongslipp på kaia

Mange ting har endret seg siden starten. Der det før var små dampbåter er det nå store luksusskip, og et større fokus på sikkerhet.

– Hurtigruten var egentlig godsskip som tok en del passasjerer, og nå er det vel omvendt. Men fortsatt er den veldig viktig for transport av gods langs kysten, sier Myhre.

Bursdagsfesten på Trondheim havn begynner klokka 11. Da har MS Vesterålen reist videre, men nordgående MS Kong Harald blir med på feiringa til klokka 12, da den sendes avgårde med et stort ballongslipp på kaia.

– Det er litt synd at ikke begge skipene kan ligge her samtidig, men selv om det er bursdag må Hurtigruten følge rutetidene, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten, Ragnar Norum.

Svært viktig for kommunikasjon

Hurtigruten startet på initiativ fra Richard With i 1893. With hadde vært med på å kartlegge sjøområdene langs kysten, og var kaptein på DS Vesteraalen.

Hurtigruten ble en viktig handelsrute mellom sør og nord i Norge. Og den ble svært viktig for kommunikasjon på kysten i Nord-Norge, hvor den blant annet sørget for regelmessig postforsendelser.

De første årene gikk båten mellom Trondheim og Hammerfest, men i 1898 ble ruten utvidet til Bergen. Ti år senere blir Kirkenes det nordligste vendepunktet.

MS Vesterålen

Mange ville spise bursdagsfrokost på MS Kong Harald i Trondheim havn.

Foto: Karin Jegtvik / NRK

2.400 kilometer - 34 havner

Under andre verdenskrig ble halvparten av Hurtigrutens flåte ødelagt. I dag består flåten av 11 skip. Det eldste er MS Lofoten, bygget i 1964.

Det nyeste skipet, MS Fram, går i cruisetrafikk på Grønland i sommersesongen og i Antarktis om vinteren. MS Fram har også en egen skipsblogg, hvor mannskapet rapporterer om daglige hendelser.

Hver dag drar et hurtigruteskip fra Bergen med kurs for Kirkenes, og er innom 34 havner på veien. Kystlinjen mellom de to byene er over 2.400 kilometer lang, og turen fram og tilbake tar 11 døgn.

I 2011 ble MS Nordnorges seilas fra Bergen til Kirkenes direktesendt på NRK. Den 134 timer lange sendingen er verdens lengste direktesendte TV-dokumentar noensinne.

Finnsnes

Hurtigruta ved Finnsnes havn i Troms.

Foto: Arild Moe