Den private høyskolen får kritikk for hvordan studiekontraktene er utformet. Forbrukerrådet mener det er for dårlig at unge studenter sliter med å skjønne kontraktene.
– Man må tolke veldig for å forstå innholdet. Det er ikke godt nok, slik vi ser det, sier jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet, Pia Cecilie Høst, til NRK.
Forbrukerrådet har fått over ti klager på Høyskolen Kristiania de siste årene.
Kevin Sivertsen er en av studentene som har fått krav om å betale 50.000 kroner fordi han sa fra seg plassen sin ved Høyskolen Kristiania i Trondheim etter fristen. Han nekter å betale, og saken kan ende i retten.
– Det er ikke helt tydelig hva som er konsekvensen, hvis man ikke sier opp studieplassen i tide, sier Sivertsen til NRK.
Medstudent vant frem mot skolen i rettssak
Som NRK tidligere har fortalt, vant en kvinnelig student frem mot Høyskolen Kristiania i Nedre Romerike tingrett i 2016. Hun sa ifra seg studieplassen sin for seint, men nektet å betale hele studieavgiften, som var i underkant av 50.000 kroner.
– Jeg synes kontrakten var ganske utydelig på hvilke følger det fikk, hvis man sa opp plassen sin for seint, sa den kvinnelige studenten til NRK.
Retten ga henne medhold, og mente konsekvensene av å si fra seg plassen for seint ikke kommer tydelig nok fram i kontrakten. I dommen står det:
«Det er strengt tatt unødvendig for en profesjonell aktør som håndterer forbrukerkontrakter å overlate til forbrukeren å trekke de siste slutninger fra vilkåret.»
Skolen anket saken til lagmannsretten, men anken ble avvist.
Skolen lager nye kontrakter
Høyskolen Kristiania er i ferd med å endre studiekontrakten – for andre gang siden 2016. Men det er ikke fordi kontrakten har vært for uklar, opplyser skolen til NRK.
– Det er ikke noen erkjennelse av at kontrakten som Kevin Sivertsen skrev under på ikke er god nok. I denne sammenhengen er det på grunn av sammenslåingen mellom Høyskolen Kristiania og Westerdals. Dermed må vi ha en ny studiekontrakt, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør ved Høyskolen Kristiania, Stein-Oddvar Evensen, til NRK.
Forbrukertilsynet vil ha tydelige kontrakter
Forbrukertilsynet, som arbeider med urimelige vilkår i kontrakter, har kommet med flere innspill til skolen.
– Vi har påpekt at det er veldig viktig at det er tydelige vilkår og god informasjon, siden kontrakten er for en veldig ung målgruppe, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Tonje Hovde Skjebostad, til NRK.
Dessuten mener Forbrukertilsynet at skolen må gi skriftlig bekreftelse til studentene som sier opp studieplassen sin – uavhengig om studentene sier opp muntlig eller skriftlig.
Bevisbyrden ligger på studentene, men tilsynet mener skolen bør være behjelpelige i en slik prosess.
– Vi har gode rutiner for å fange opp muntlige og skriftlige utmeldinger innen fristen. Men for studenten selv og høyskolen er det viktig med skriftlig dokumentasjon i oppsigelsesprosesser, slik at vi unngår eventuelle misforståelser. Tydelig frister gir forutsigbarhet og rettferdighet for alle våre studenter, sier Evensen.