Hopp til innhold

Her har de ventet på vei i 40 år

I 40 år har bussen kjørt en 2,7 kilometer omvei langs smale boligveier i påvente av den nye veien som aldri kom. Neste år kan byggingen av veien starte.

Den nye Brundalen-forbindelsen skal gå omtrent her.

Bygningsrådet har vedtatt at den nye vegen til Brundalen skal gå over jordet fra Omkjøringsveien ved IKEA. Den nye veien vil bli gravd ned i terrenget i forhold til hva grafikken viser.

Foto: Rune Kjær Valberg / Grafikk: Arne Kristian Gansmo / NRK

Den nye Brundalen-forbindelsen sparer inn over to kilometer.

Parsell 1: I Nord korter den nye Brundalen-forbindelsen kjøreavstanden med mer enn to kilometer fra Omkjøringsveien til Brundalen.

Foto: Grafikk: Google maps / Arne Kristian Gansmo / NRK
Snarvei i sør fra Brundalen til Jonsvannsveien.

Parsell 3: I sør blir det også mer enn to kilometer kortere å kjøre fra Brundalen til Jonsvannsveien.

Foto: Grafikk: Google Maps / Arne Kristian Gansmo / NRK

Helt siden bydelen Brundalen i Trondheim ble bygget på begynnelsen av 1970-tallet har kommunen satt av areal til en enkel og direkte adkomst.

– Jeg husker godt da jeg sjøl gikk på Trondheim yrkesskole på Brundalen. Den gang ble vi lovet en ny vei så det skulle gå lettere å komme seg på skolen, sier Venstres bystyremedlem Jon Gunnes.

450 meter i stedet for 2,7 km

Mange busser har kjørt den 2,7 kilometer lange omveien over Skovgårdkrysset og Jakobsli siden Jon Gunnes var yrkesskoleelev. I dag kunne han stemme for at snarveien snart blir noe av.

Den nye veien krysser 450 meter med åpent lende i form av høyproduktiv dyrkamark.

– Vi så jo skolen fra bussen, men måtte kjøre en omvei på nesten tre kilometer.

Krysser to kornåkre

I dag godkjente Bygningsrådet trasévalget for to deler av den lenge etterlengtede veien. Parsell 1 skal ta av fra en ny rundkjøring på avkjøringa fra Omkjøringsveien til Ladetangenten. Derfra går den over en kornåker til den kommer inn mellom dagens Yrkesskolevegen og Brundalen.

Parsell 2 skjærer rett gjennom nybygde Brundalen Helse- og velferdssenter og Leistad barnehage, som begge må flyttes.

Deretter bærer det videre oppover og sørover langs parsell 3 i bru over Stokkbekken og inn langs småhusbebyggelsen i Dalheimslyngen, før parsellen kobler seg på i rundkjøringa mellom Jonsvannsveien og Presthusveien.

Parsell 3 korter nyveien inn med 2,9 kilometer til 450 meter over en bekkedal og nok en kornåker.

Ofrer motvillig dyrkamarka


Jon Gunnes er klar over at kornproduserende dyrkamark må gi tapt for å få bygd den nye veien. Men det mener han må til.

– Det er bygd masse veier i området ellers. Ny E6 og omkjøringsvei. Så mye av dyrkamarka er allerede tatt.

– For beboerne og elever på Charlottenlund er det på tide å få en veiløsning som er effektiv. Byutviklinga må gå fremover, og dette området må også brukes.

Leistad barnehage i Brundalen.

Den midlertidige Leistad barnehage må flyttes når den nye veien kommer.

Foto: Rune Kjær Valberg / NRK

Blandede følelser

I selve Brundalen tar man imot nyheten om den nye veien med blandede følelser.

– Adkomsten til bydelen vår har vært veldig tungvinn, sier Jan Egil Myklebust (44).

Han ble født omtrent da den nye veien ble påtenkt. I dag er han vaktmester i Brundalen borettslag, som med 554 leiligheter er Trondheims nest største borettslag.

– Mange her ser fram til å komme seg lettere ut av bydelen. Skovgårdkrysset er en propp det tar lang tid å passere. Nå er det rett ut på hovedveinettet.

Vaktmester Jan Egil Myklebust i Brundalen borettslag.

Vaktmester Jan Egil Myklebust i Brundalen borettslag sier mange beboere gleder seg til å få kortere vei. Men mange er bekymret for at den nye veien kommer tett på boligene.

Foto: Rune Kjær Valberg / NRK

Håper på kulvert

Samtidig er Jan Erik Myklebust opptatt av at borettslaget nå får en sterkt trafikkert vei helt inn på stuedøra.

– Den nye veien kommer tett inn på borettslaget. Med alle nybyggene rundt oss (Nye Charlottenlund videregående skole og Brundalen Helse- og trivselssenter red.anm.) er det ikke lenger så veldig fredelig å bo her.

Han håper nå at kommunen tar seg råd til å legge midtdelen av veien (parsell 2) i en kulvert av hensyn til bomiljøet.

Vedtas på 16 dager

Selv om man har ventet i 40 år på den nye veien haster det med å få den vedtatt.

Detaljreguleringen for parsell 1 og parsell 3 ble vedtatt av Formannskapet som bygningsråd 26. november. To dager senere, 28. november, skal saken opp i Byutviklingskomitéen. Deretter sendes saken over til Bystyret, som skal vedta planene 12. desember.

Men hele veien er ikke finansiert. Kun den nordligste parsell 1 fra Omkjøringsveien til Brundalen har finansiering. Miljøpakken står klar til å ta kostnadene, uten at man helt vet hvor mye det vil koste.

– Foreløpige anslag sier 150 millioner kroner, sier Jon Gunnes (V).

– Vegvesenet har lovet oss et mer presist kostnadsoverslag innen bystyrebehandlinga 12. desember.

Nye 40 år

Parsell 3 kan det gå mange år til før vi ser noe til. Der vet ingen hvor pengene skal komme fra.

– Det kan gå nye 40 år før den blir bygd, sier Jon Gunnes.

Innen den tid kan planer om en ny bybane Trondheim også komme til å forkludre bildet. Den kan komme til å gå parallelt med den nye Brundalen-forbindelsen.