Etter midnatt på en lørdag er Trondheim den dyreste byen å ta taxi i. Prisen er hele 362 kroner på en tur som er åtte kilometer lang og varer i 13 minutter. Kristiansand kommer like etter med beløpet 361 kroner.
– Taxikundene blir flådd, sier regiondirektør for Forbrukerrådet i Midt-Norge, Roger Helde, i ei pressemelding.
I de andre store byene er Oslo neste på lista med 356 kroner, deretter Drammen med 353 kroner og Stavanger på siste med 319 kroner.
Burde kjempe om kunder, ikke pris
Forbrukerrådet har innhentet og sammenlignet prisene til taxisentralene som kjører i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Drammen. Her konkurrerer taxieierne på pris.
Likevel er det langt dyrere å være taxikunde i disse byene enn i resten av landet. Helde mener dagens taximarked er ulogisk. Der selskaper i andre markeder kjemper om kundene, så kjemper taxisentralene om løyvehaverne.
– Det er mulig å snu markedet ved å etablere taxiselskaper som i stedet kjemper om kundene, sier han til NRK.
43 kroner dyrere i Trondheim
I Trondheim konkurrerer to sentraler om pris, Trøndertaxi og Norgestaxi. Her skiller bare sju kroner prisen på taxituren hjem fra helgens julebord med to biler fra hver sin sentral.
- Les også: Han vil aldri kjøre drosje mer
Natt til lørdag og søndag er taxiene i snitt 43 kroner dyrere i Trondheim enn i rimeligste by med konkurranse, Stavanger.
– Prisene våre blir satt ut fra en vurdering mellom bilenes inntjening og hva markedet aksepterer å betale. Taximarkedet er lokalt, og det betyr at det vil være lokal prissetting og variasjoner mellom de ulike byene, sier daglig leder i Norgestaxi Trondheim, Roar Refseth, til NRK.no.
Fornøyd med drosjetilbudet
Helde mener priskonkurransen i taximarkedet ikke fungerer.
– Vi vil at tillatelse til å drive taxivirksomhet skal gå til selskaper som ikke er enkeltpersoner, slik at kunder får en ansvarlig motpart og reelle klagemuligheter, sier han.
- Les også: Bruker ambulanse som «drosje»
Når du skal hjem fra julebordet om natten, koster den såkalte jamførturen 274 kroner i områder som er regulert med makspriser. På det dyreste er prisen på en like lang tur 365 kroner med Norgestaxi i Trondheim. Refseth mener konkurransen fungerer i Trondheim.
– Vi synes Trondheim har et godt drosjetilbud i dag. Tilbudet til kundene består av mer enn bare pris, og vi mener selskapene i Trondheim gir kundene et tilbud som hevder seg godt målt mot andre byer, sier han.
Ønsker ansvarlige selskaper
Helde poengterer at de ikke ønsker at sentralene skal bort, men at de heller vil gi dem reell makt ved at de blir ansvarlige selskaper.
– Vi ser for oss en «Taxisentral AS» som vil få tillatelse til å drive taxi, eller løyver som det kalles i dag. Løyvene gis til selskap, ikke enkeltmannsforetak. Som i andre bransjer vil da sjåførene ansettes av selskapene, sier Helde.